Rigid regelverk for vinprodusent

Noe av det siste Hans Antonsen gjorde i valgkampen, var å besøke Kvelland Vingård i Lyngdal. Vinprodusenten er misfornøyd med dagens regelverk, som hindrer ham i å selge vin til privatpersoner. — Det er gammel norsk stivbenhet hvis de ikke får selge det, sier Antonsen til Lyngdals Avis.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstres førstekandidat, ordfører Hans Antonsen

Foto: Eirik Antonsen

Kvelland Vingård ligger i Lyngdal i Vest-Agder, og drives av gründer Knut Helge Thompsen. Fredag besøkte Venstres førstekandidat, Hans Antonsen, gården, sammen med valgkampsjef Torunn Sandvand og Torleiv Birkeland og Torunn Tjomsland fra Lyngdal Venstre.

På vingårdens nettsider beskrives bedriften, som startet opp i 1999, på følgende måte:

”Siden 1999 er over 40 forskjellige druesorter blitt testet ved Kvelland Vingård. Vi benytter noen av de tidligste tyske hvitvinsortene. Mens det har vært et tett samarbeid med forskere i Europa for å komme frem til helt nye rødvinsorter for vår vingård.”

Dagens regelverk gir ikke Thompsen mulighet til å sende vin direkte fra gården til privatpersoner. Hans Antonsen og Venstre vil mye opp regelverket, og peker på eksempler med ølproduksjon på Sørlandet og cider på Vestlandet:

— Det er mange eksempler på at det moderne Norge er veldig rigid. Vi har mange regler på alt mulig som kan se fornuftige ut på papiret, men som ikke fungerer i praksis. Jeg mener det er for dumt at du ikke kan kjøpe en flaske vin når du besøker den lokale alkoholprodusenten, sier Antonsen til Lyngdals Avis.

• Les: Seiler i motvin

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**