Fra bare styr til kommunal styring og ledelse

HA har referert fra seminaret med KS om Halden kommunes økonomi og kommentert dette på lederplass. Venstres gruppeleder skriver i dette innlegget at HA har utelatt noen viktige poenger og derfor trenger korreksjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

faksimileHA12092013

Foto: Geir Helge Sandsmark

HA har referert fra seminaret med KS om Halden kommunes økonomi (11/9) og kommentert dette på lederplass (12/9). Det som er gjengitt er riktig nok, men noen poenger, som leder opp til motsatte konklusjoner av de i lederartikkelen, er utelatt.

Geir Hallsteinsen (KS) var tydelig på arbeidsdelingen mellom administrasjon og politisk nivå. Han delte styringen opp i tre deler; ressurser (bevilgninger), produksjon(hvordan ressurser skal brukes for å nå målene) og mål. Det ble lagt vekt på at ressurser og mål er et politisk ansvar mens produksjonen er rådmannens ansvar og myndighet. Hallsteinsen advarte mot sammenblanding av disse rollene. Redaktørens gjentatte antydninger, om at samarbeidspartiene skyver rådmannen foran seg, blir noe underlige på denne bakgrunnen. En faktasøkende journalist kunne også funnet på å spørre rådmannen om hun mener at det mangler politiske vedtak.

Kommunens netto driftsresultat har vært negativt siden 2008, ifølge KOSTRA. Over lang tid har driften fått lov til å bygge seg opp til et nivå som overskrider tilgjengelige inntekter. Dette er forsterket ved at deler av inntektene var låneopptak i form av momskompensasjon overført fra investeringer. Under seminaret redegjorde økonomisjefen for dette og andre tidligere grep for å dekke over overforbruket. Heller ikke dette ble referert.

Regnskapsunderskuddet i 2011 og 2012 oppstod fordi det ikke lenger var fond eller andre muligheter for å dekke driftsunderskuddet. Derfor er vi på ROBEK, og derfor må driftsnivået reduseres for å kunne drive kommunen på en god måte. Denne snuoperasjonen har ikke kommet så langt som vi ønsker.

Jeg mener fortsatt at manglende rolleavklaring mellom politisk og administrativt nivå er en av årsakene til at økonomien var ute av kontroll i hele forrige periode. Det var liten budsjettdisiplin og uklart lederansvar.

Dette er nå under endring. Prosessene for samhandling mellom politikere og administrasjon er under etablering. Den økonomiske virkeligheten er allemannseie i form av hyppige åpne rapporter, som også KS påpekte viktigheten av. Samarbeidspartiene har tatt ansvar for de vedtak som er fattet for å stake ut kursen. De virkelige prøvesteinene på lederskap vil komme når rådmannen trenger oppfølging i form av justerte mål og fortsatt prioritering av ressurser.

Geir Helge Sandsmark

Foto: Gro Tove Sandsmark

Redaktøren påstår at samarbeidspartiene avviser APs vilje til å rydde opp. Dette er faktisk motsatt av det virkelige bildet. AP bestrider fortsatt det ferdig reviderte regnskapet for 2011, senest på ROBEK-seminaret, og trenger derfor åpenbart mer tid for å ta Haldens økonomiske virkelighet innover seg. Dernest har flere av oss etterlyst partiets høyt utropte trylleformel for å komme ut av ROBEK allerede i 2014. Jeg lurer også på hvorfor ingen journalist har forsøkt å finne ut av magien.

Rådmannen har allerede startet prosesser for lederutvikling og fjerning av ressurspoolen. Det er bra, og jeg imøteser fortsettelsen. Det er viktig at snuoperasjonen nå fortsetter rimelig raskt, og da ikke bare fordi det er økonomisk påkrevd. Det er også viktig for å kunne ivareta de ansatte på en god måte. Vi trenger gode medarbeidere mer enn noen gang, fordi Halden må drives robust og bærekraftig innen tilgjengelige rammer. Da kan innbyggerne også få de tjenestene alle ønsker, etter at nødvendige justeringer er foretatt.

Veien fra styr til styring og ledelse har vært lenger enn ønsket og trodd. Jeg er fortsatt overbevist om at vi kommer dit, med åpenhet, ryddighet og oppriktighet. Vi i Venstre vil også bidra med vår liberale framtidsoptimisme.

Geir Helge Sandsmark
Gruppeleder for Venstre i Halden