Slå ring om nye Nittedal sentrum

Sentrumsplanen må vedtas for å utvikle et attraktivt bygdesentrum med boliger, næringsvirksomhet, kulturopplevelser og tilgang til Nitelva. Nittedal sentrum må bli et regionalt knutepunkt med kollektivterminal og innfartsparkering. Venstre vil slå ring om nye Nittedal sentrum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Det var under formannskapets møte at Høyres forslag slo ned som lyn fra klar himmel. Forslaget innebærer at dagens vei ikke blir flyttet mot øst for å gi plass til sentrumsutvikling. Statens vegvesen har sagt nei til utbygging av sentrum øst for dagens vei.
Formannskapet vedtok å avklare konsekvensene av forslaget før kommunestyret skal fatte vedtak om sentrumsplanen mandag 23.september.

Mosenteret i Nittedal

Foto: Nittedal Venstre

Slå ring om sentrum
-Vi må slå ring om nye Nittedal sentrum ved å vedta sentrumsplanen i kommunestyret. Innbyggere og fagpersoner har vært med i en demokratisk prosess helt siden plansmia i 2008. Nittedal kommune har jobbet målrettet mot regionale og sentrale myndigheter i saken, og vi har i dag en plan uten innsigelser fra fylkesmannen eller andre myndigheter. Nittedal Høyres forslag om å si nei til sentrumsplanen vil sette sentrumsutviklingen på vent, og konsekvensene av forslaget skal nå avklares, sier varaordfører Inge Solli (V).

Hva er konsekvensene
I forbindelse med forslaget fra Høyre i formannskapet om å ikke vedta sentrumsplanen, bes rådmannen om å redegjøre for konsekvensene av forslaget:

1. Hvor mye areal gjenstår i sentrumsområdet dersom arealet på østsiden av veien tas bort? (Totalt, hvorav bolig og næring).

2. Hva skjer med planlagte byrom, gater og tettstedsfunksjoner?

3. Hva skjer med planene for park, rekreasjon, skiløyper, tilgang til Nitelva etc?

4. Hva betyr redusert utbygging av bolig og næring i sentrumsområdet for andre deler av Nittedal?

5. Hva betyr forslaget for arbeidet med å etablere Nittedal sentrum som et regionalt knutepunkt med kollektivterminal og innfartsparkering i plansamarbeidet for areal og transport i Oslo og Akershus?

6. Vil veien bli utvidet med kollektivfelt både langs nåværende trase og ved en flytting østover som beskrevet i sentrumsplanen? Hva er trafikkprognosene for sentrumsområdet i et 20-30 års perspektiv? Kan hensynssonen på 30 meter begrunnes?

7. Kan kulturhus og kirke etableres i rådhuskvartalet uavhengig av sentrumsplanen?

8. Hvordan kan flytting av dagens vei (sløyfa) finansieres?

9. Hva blir prosessen videre dersom forslaget fra Høyre vedtas, må saken opp til ny behandling?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**