En attraktiv sjøfront og et levende sentrum

For første gang har kommunestyret vedtatt at hele havneområdet kan innlemmes som en attraktiv del av et levende sentrum også uten godstrafikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

utsikt

For første gang har havnestyret fått et tydelig oppdrag i å drive en prosess for å jobbe for alternative plasseringer i kommunen for dagens godsbedrifter, og skal ikke lenger forholde seg til et gjeldende vedtak om fortsatt godshavn.

Allerede i løpet av neste vår starter det kommunale arbeidet med en utvidet sentrumsplan inkludert havna, og det visjonære planarbeidet for en attraktiv sjøfront uten trafikkhavn kan endelig starte for fullt.

Dette er et svært positivt vedtak for utviklingen av byen vår, helt i tråd med Venstres program, og helt i tråd med det vi har vært i tidligere dialog med borgelig side om. En eventuell oppfatning av at Venstre har skiftet mening er derfor helt feil.

Kommunestyret vedtok også at selve arbeidene ikke vil starte før i 2026, det er dette som har fått stort fokus i dagens avisoppslag.

En slik tidsfastsettelse er helt nødvendig for å sikre en god planleggingsprosess, gi aktørene i dagens trafikkhavn forutsigbarhet iht. avtaler og opsjoner og sikre havnestyret tid til å arbeide frem gode alternative plasseringer for dagens bedrifter. Slik har vi også større muligheter til å opprettholde og utvikle arbeidsplassene i kommunen. Dette er god næringspolitikk.

Videre vil store byutviklingsprosjekter som dette kreve investorer og kapital. Det gjelder også de omfattende planer som nå skal realiseres i Indre Havneby. Det er avgjørende for gjennomføringen at man unngår at slike prosjekter slår hverandre i hjel ved å kjøre disse for tett.

Så selv om vi også er ivrige i å skulle utvikle dette fantastiske området til sentrumsformål, er slike prosesser omfattende. Selv ikke Høyre ville kunne gjort dette bedre, raskere, noe de også har signalisert tidligere.

Det er også viktig å presisere at tidsfastsettelsen kun gjelder dagens trafikkhavnområde og at arealene mellom gjestehavna og Linden kan utvikles lenge før dette.

Først må vi planmessig se hele havneområdet under ett og dette arbeidet kan starte nå.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**