Plan for nye Nittedal sentrum er vedtatt

Kommunedelplan for nye Nittedal sentrum ble vedtatt i kommunestyret denne uken. Nå går vi over fra planlegging til gjennomføring. Forslaget ble fremmet av Ap, FrP, Venstre, KrF og SV, og ble vedtatt mot Høyres stemmer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Kommunestyret behandlet sentrumsplanen i kommunestyret på mandag. Det har vært en lang demokratisk prosess siden 2006 med innbyggermedvirkning, plansmie og flere høringsrunder der offentlige myndigheter og bygdefolket har fått uttalt seg. Det er avholdt arkitektkonkurranse som har vist noen alternative løsninger. Forslaget om utbygging av Mo gård ble ikke godtatt, og nytt forslag ble utarbeidet og sendt på høring. Det kom innsigelser fra blant annet fylkesmannen, og de har blitt løst gjennom god dialog.

Venstre i sentrum

Foto: Venstre

Vedtaket om sentrumsplanen
Her er vedtaket som kommunestyret fattet i saken 2.gangsbehandling — kommunedelplan for nye Nittedal sentrum. Forslaget ble fremmet av Ap, FrP, Venstre, KrF og SV, og ble vedtatt mot Høyres stemmer. Det finnes forøvrig et notat fra rådmannen som omtaler konsekvensene av Høyres alternative forslag om ikke å vedta sentrumsplanen.

Vedtak:
1. Forslag til kommunedelplan for nye Nittedal sentrum med plankart, planbestemmelser og planbeskrivelse datert 26.8.2013 vedtas iht. plan- og bygningsloven § 11-15.
2. Kulturhus og kirke skal etableres innenfor OP4/OP3.
3. Nye Nittedal sentrum skal utvikles til et attraktivt kommunesentrum i nært samspill med det grønne landbrukslandskapet og naturen rundt. Byggene i sentrum skal tilpasse seg eksisterende bebyggelse gjennom materialer og fargevalg, samt avspeile nærheten til naturen.
4. Tunnel er eneste varige løsning for omlegging av rv.4 forbi Rotnes. Når tunnelen er på plass, nedgraderes veien gjennom sentrum til en lokalvei. Veien skal fungere som operativ avlastningsvei i perioder når tunnelen er stengt. Nittedal kommune vil ikke under noen omstendighet godta at gjennomgangstrafikken føres gjennom nye Nittedal sentrum på lang sikt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**