HA-trollet

På lederplass 26.oktober bygger HAs redaktør uheldige myter om Halden og det politiske miljøet.
I dette innlegget, trykket i HA 29/10, påviser Geir Helge Sandsmark usannheter i lederartikkelen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Halden Rådhus

Foto: Halden Dagblad

På lederplass 26.oktober bygger redaktøren uheldige myter om Halden og det politiske miljøet.

Lederartikkelen åpner med to bevislige usannheter i samme setning. Den ene er: "Politikerne makter ikke å samarbeide". Det framgår av så vel stemmegivning som debatten i politiske fora at fire partier, som tok og tar ansvar for å rydde opp etter "tiår med vanstyre" (som kommunal rapport skriver) fortsatt samarbeider aldeles utmerket. At HA ønsker å redde det som måtte være igjen av APs skinn etter forrige periode, er greit nok, men da kunne i det minste redaktøren være ærlig på at dette er agendaen. Det er for øvrig ingen tegn på at deltakelse fra AP i styringen av Halden, ville hjulpet noe som helst på økonomien, snarere tvert om.

Også påstanden om "politisk handlingslammelse" savner rot i virkeligheten. Det er fattet budsjettvedtak og kuttvedtak blir fattet fortløpende. Så er det bred politisk enighet om at resultatene burde vært bedre. Det betyr at mer jobb gjenstår så vel politisk som administrativt. Den vil også bli gjort.

Foto: Microsoft

Det tristeste er likevel at når vi leser Henning Kvitnes’ velskrevne og velmente kronikk ved siden av lørdagens leder, blir det tydelig at HAs kampanje setter spor. Kvitnes skriver at han ved hjemkomst etter reiser leser gjennom HA, og konstaterer at Tuppen og Lillemor regjerer og at støvskyene fra sandkassa er lette å få øye på. Ja, dersom HA er hovedkilden for informasjon, kan man forledes til å tro at dette er riktig. Myter blir ikke virkelighet selv om de blir gjentatt titt og ofte. Derimot kan de bli ganske seiglivede.

Det visjonære arbeidet som blir gjennomført i form av vedtatt planstrategi, klare prioriteringer av svake grupper i budsjetter, pågående sentrumsplanarbeid og annet helhetlig planarbeid får liten oppmerksomhet. Da formannskapet behandlet et notat fra styringsgruppen for sentrumsplan torsdag, var HAs journalist gått. Heller ikke vedtaket, som berører flere temaer der styringsgruppa ønsket innspill, er referert.

Med unntak av oppfordringen til lovstridig lukking, er Kvitnes’ forslag om kommuneseminar en god ide. Ved to tidligere forsøk på noe mindre utgaver av slike arrangementer, nektet riktig nok AP og noen andre partier å delta. Det skal ikke være hinder for nye forsøk. Som lørdagens leder kan stå som et grelt eksempel på, trenger den politiske debatten klart en kvalitetsheving.

Geir Helge Sandsmark
Gruppeleder for Venstre i Halden