Barnas fremtid skapes i dag

Ullensaker Venstre synes Høyres innlegg om barnevernet i kommunen fremstår lite sympatisk med tanke på hvordan situasjonen er for de mest vanskeligstilte barna i Ullensaker i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Vi er fornøyde med at Berge med sitt innlegg er med å sette fokus på barnas behov og vi er helt enig i at tidlig innsats er fremtiden. For barna i Ullensaker skapes imidlertid fremtiden nå og Berges innlegg mener vi blir for enkelt. Det viser en klassisk Høyre-forståelse og lesing av verden der ting løses ved at «mennesker må få lov til å prestere».

Med hvilken rett kan vi «stille høye krav til kvalitet» når fakta er at barnevernet i Ullensaker får mindre ressurser enn barnevernet i andre sammenlignbare kommuner? Dette på tross av at det er mange faktorer som medfører flere og større utfordringer i vår kommune. Vi har blant annet vesentlig høyere arbeidsledighet enn gjennomsnittet i Akershus. Vi har dessuten Norges hovedflyplass og Norges eneste lukkede forvaringssenter for immigranter (Trandum). Spør du oss er ikke forholdene lagt til rette for en prestasjonskultur.

Bedre for de verst stilte
Venstres slagord i valgkampen var «folk først» fordi vi mener mennesker er viktigere enn systemer. I det ligger det for oss som sosialliberalt parti at også de som har det verst skal få det bedre. Vi ønsker selvfølgelig ikke å bruke mer penger enn det som er nødvendig. Men barnevernet fikk i fjor 2,5 nye kommunale stillinger (ca 10 prosent økning), samtidig som de mottok 40 prosent flere meldinger enn i samme periode året før. Hvor enkelt er det å prestere stadig bedre når ressursene ikke øker i takt med oppgavene?

Hvilke tiltak kan Høyre trekke opp av hatten?
Hvis Høyre mot formodning skulle mene situasjonen i Ullensaker er bra som den er i dag, burde barnevernet i Ullensaker få ros og ikke ris. For da har de virkelig fått pengene til å strekke langt, og effektivisert raskere enn du kan si gjennomføringskraft.

Hvis Høyre derimot er enig med oss i at situasjonen i dag ikke er god nok, men mener at dagens ressurser er tilstrekkelig til å løse problemet. Hvilke tiltak mener Berge ledelsen kan trekke opp av hatten for å gjøre situasjonen bedre med dagens ressurser? Hvilke forslag har Høyre for å sikre at ungene i Ullensaker som trenger hjelp av barnevernet faktisk får det?

Vi i Ullensaker Venstre er skeptiske til at barnevernets ressurser er tilstrekkelig i dag. Vi støtter en uavhengig gjennomgang av utsatte barns situasjon i Ullensaker for å få kartlagt situasjonen. Spesielt for å se hvilke tiltak som bør gjennomføres og om dette kan gjøres med dagens ressurser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**