Moske åpnet i Skien

Foto: Kenneth Berg

Skien Venstre ønsker å gratulere det islamske trossamfunnet med åpningen av den første fullverdige moskeen i Telemark

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Skien Moske fasade

Lørdag (22/02-14) ettermiddag ble Telemarks første moske åpnet i det gamle bygget til GKS-kirken (baptistkirken) i Hesselberggate 12. Det var ingen tvil om at det hadde blitt lagt ned mye tid og dugnadsarbeid i å renovere det gamle bygget fra 1930.

Telemark islamsk forening ved leder Mondher Ben Mohamed Jeridi hadde invitert mange grupper til åpningen, blant disse var det politikkere, kristne menigheter, journalister, politiet og mange fler. Fra det politiske miljøet stilte Ap, SV, Rødt, Høyre og Venstre med representanter, fra Skien Venstre stilte Kenneth Berg.
Det ble sagt mange fine ord om den nye moskeen og det dugnadsarbeidet som har blitt gjort for å få denne moskeen i den gode stand som moskeen er i dag. Også prost i Skien kirke Morten Fleischer gledet seg på vegne av det islamske trossamfunnet og ønsket et godt naboskap. Leder av TIF (Telemark islamsk forening) Mondher Jeridi sa han ønsket åpenhet og fortalte at foreningen planlegger å ha en åpen dag i den nye moskeen en dag i måneden for at folk skulle kunne komme hit til moskeen å treffes og avsluttet talen med at alle er velkomne.

Fremmøtte til åpningen av Skien Moske

Det var stort oppmøte på åpningen av Skien Moske.

Kenneth Berg holdt tale under åpningen av Skien moske

For venstre har det alltid vært viktig å kjempe for et åpent og inkluderende samfunn hvor det skal være plass til ulike kulturer og religioner. Venstre var også i sin tid forkjempere for religionsfrihet.

Telemark Islamske Forening

Menigheten har i dag rundt 500 medlemmer og tilhører sunni-retningen innen islam.

Bønnerom i Skien moske

Det nyoppussede lokalet i Skien moske er det eneste lokalet i Telemark som tilfredstiller kravene til en fullverdig moske. Lokalet er pusset opp slik at de troende kan vende seg mot sør, sør-øst og Mekka.

السلام عليكم Salam Aleikum, “fred være med deg”

Kenneth Berg
Skien Venstre