Turistvei Hurum — en gyllen mulighet for lokalt næringsliv

Hurum Venstre ønsker å bidra til etableringen av Turistvei Hurum etter mal fra Nasjonale turistveger. Vi vil utvikle området med veien som nerve. Vi ønsker å videreutvikle eksisterende tilbud og skape nye attraksjoner som bygger opp under kommunens strategi om helårs turisme/reiseliv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Gunn-Torill Homme Mathisen (V)

Foto: Venstre

– Turistvei Hurum vil være et konsept der ulike aktører byr på forskjellige aktiviteter, samtidig som de står sammen om å vise frem Hurums kvaliteter, egenart og historie, sier gruppeleder i Hurum Venstre, Gunn-Torill Homme Mathisen.

– Nasjonale Turistveger har gjennom sitt arbeid høstet mye nyttig erfaring i å skape ny næring basert på turisme. Hurum Venstre har vært i dialog med Nasjonale turistveger, og de har lovet å bistå med konsulenthjelp under prosessen av vår turistveg, supplerer Christian Dyresen, styremedlem i Venstre.
Et langsiktig mål kan være å søke om at Hurum blir tildelt status som «Nasjonal turistveg», den første på Østlandet. Dette kan tidligst skje i 2023, gjennom Nasjonal transportplan.

– I mellomtiden kan vi jobbe etter de samme kriterier som ligger i forutsetningen for å bli dette: Topografi: Fjell, kyst, fjord, foss. Hva forteller den oss? Hva er eksklusivt for Hurum, sier Homme Mathisen.

Christian Dyresen (V)

Foto: Privat

– Vi foreslår å organisere tilbudene i forskjellige ruter med ulikt tema: F. eks. Matruten, historieruten, friluftsruten, sportsruten, kunst- og kulturruten, sier Dyresen.

Målet er å tiltrekke seg dagsturister fra nærområdet, Oslo og Drammen. Ordinære turister i Osloregionen. Hurum er en forlengelse av Fjordbyen Oslo og turistattraksjonene i hovedstaden, men man kan også tenke seg utveksling over Oslofjorden / Drammensfjorden. Forretningsturisme, fjordcruise — mulighetene er mange.

– Venstre ønsker nå å kaste ballen videre. Som et politisk parti er det ikke vår oppgave å stå som ansvarlig for dette prosjektet. Vi ønsker å overlate den gode ideen til engasjerte mennesker som jobber med turisme og som ser at dette kan være en smart måte å jobbe på. Ved å samarbeide og skape synergier kan Turistvei Hurum tiltrekke seg flere turister.

– Helårsturisme kan bli en realitet med Turistvei Hurum. Er det noen i Hurum som tar utfordringen, spør de to. Ta kontakt med oss eller Røyken og Hurums Avis.

Fakta
Det finnes fortsatt veier som ikke bare har som hensikt å ta deg raskest fram. Nasjonale turistveger er vakre kjøreturer litt utenom det vanlige.
Statens Vegvesen legger veiene til rette for den som reiser. Dette gjøres med spektakulære utsiktspunkter, servicebygg, parkeringsplasser, møbler, stier og kunst. Dristig og nyskapende arkitektur i storslått natur er Nasjonale turistvegers særpreg. Hver av de 18 strekningene har sitt særpreg og sine egne fortellinger. Det er ingen Nasjonale Turistveger på Østlandet.

Hvitveis, naturreservat, Holtnesdalen, Hurum

Foto: Finn Dale Iversen