Markagrensa må bestå

25. juni hadde Bjerke Frps Jørn Kveseth et innlegg i Akers Avis Groruddalen hvor han argumenterte for at Oslos vekst krever at man revurderer markagrensa og åpner for boligbygging. Nedenfor finner dere motinnlegg fra ledere i hhv Bjerke og Grorud Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**


Markagrensa må bestå

Markaloven feirer til høsten sitt fem-årsjubileum og FrPs Jørn Kveseth bruker 25. juni anledningen til å ta til orde for å utradere lovens intensjon.

Marka har en egenverdi som friluftsarena, rekreasjonsområde og ikke minst som en biologisk ressurs. Markaloven er fundert på en enighet og lojalitet mellom flere grunneiere (12 kommuner). Det tok Erik Sturre Larre – markalovens far — nær 50 år å få til et forpliktende samarbeid mellom kommunene slik at loven ble vedtatt. Dersom den ene grunneieren begynner å spise av sin del av kaka er det ikke lenger noe som stopper de andre grunneierne fra å gjøre det samme. Selv med kommunesammenslåinger — slik Kveseth foreslår – vil man raskt ende opp med en situasjon hvor arealet spises fra flere ender samtidig, og marka blir et frimerke i midten. Vi er enige i at regionalt samarbeid kan være en styrke når områder skal utvikles, skjønt man også må innse at felles utfordringer ikke nødvendigvis betyr felles interesser.

Oslo vokser, og Oslo vokser raskt. Behovet for nye boliger er stort, og den foreslåtte kommunedelplanen skisserer strategier for hvordan denne veksten skal planlegges slik at den ikke går på bekostning av grøntarealer. Dessverre foreslås det også arealbytter, som er behørig diskutert i gjeldende avis ved tidligere anledninger. Det legges opp til fortetting rundt større kollektivknutepunkt, for å sikre at trafikkveksten tas på kollektivnett og til fots/sykkel. Kveseth argumenterer imidlertid for mer spredt bebyggelse.
Spredt bebyggelse innebærer i de fleste tilfeller lang avstand til kollektivknutepunkter for folk flest, og dermed også økt personbiltrafikk. Om man ser bort fra miljøkonsekvensene av dette, slik FrP gjerne har tradisjon for å gjøre, er det likevel praktiske vanskeligheter med å bygge ut veier raskt nok, og effektivt nok, uten at det også vil gå på bekostning av annen eiendom og eksisterende bebyggelse.

Det er imidlertid gledelig å høre FrP argumentere for økt kollektivutbygging. Også Oslo Venstre har lenge foreslått at staten må inn og betale sin del av kaka for utbygging av veier og infrastruktur i storbyene. Bare sånn kan Norge lykkes med å nå sine miljø- og klimamål, både lokalt og nasjonalt. Oslo har god plass til å fortette uten at vi trenger å ta av marka.

Siv-Lise Bendixen Stærk, Bjerke Venstre og Lars Olav Fosse, Grorud Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**