Kommunens arealplan

Dette leserinnlegget ble publisert i avisa Sør-Trøndelag i forbindelse med behandlingen av arealplanen for kommunen i høst.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Havnesaken og Venstre

Venstre stemte sammen med flertallet for utbygging av havna. Noen mente at saken gjaldt ja eller nei til havn på Orkanger.

Følgende historiske fakta sier at dette ikke var rett.:

Først på 1970-tallet ble Grønøra industriområde med havn bygd ut. I forbindelse med bygginga av ny Ev 39 ble Grønøra vest vedtatt etablert og tunnelmasse kjørt dit. Dette skjedde i byggeperioden 2003-05.

Denne gangen skulle kommunestyret bestemme hvor stor havna skulle bli.

Dette var en vanskelig sak med mye tro og tvil.

For Venstre var det viktig å få innbakt en del viktige betingelser til videre utbygging. Det gjaldt hensynet til naturområdet både på øst og vest. I tillegg var det viktig for oss å sette klare betingelser om gode trafikkløsninger. Det var viktig med intensjonsavtalen og kravet om Havneveien i miljøtunnel.

For at folk skal forstå hva som ble vedtatt på miljø, gjengir jeg videre de miljøkrav som Venstre fremmet og som kommunestyret sluttet seg til enstemmig.

Grønøra øst:

Av hensyn til viltområdet skal det ikke tilrettelegges for ferdsel langs vegetasjonsskjermen. Vegetasjonsskjermen skal dekke hele utbyggingen på østsida. Skjermen skal vedlikeholdes

for å hindre forfall.

Reguleringsformål “Naturområde sjø/vann” utvides til å dekke hele viltområdet som ikke berøres av “sannsynlig tiltaksområde” i høringsuttalelsen fra Trondheim Havn(TH). Det skal ikke tas hull i moloen mot viltområdet. Før en beslutning om mudring innenfor i Terna, må det avklares hvilken rolle dette området har for fuglelivet..

Gjenværende grunner og muddermasser må være tilstrekkelig beskyttet mot utgliding, og det må om nødvendig bygges murer for å hindre dette.

Grønøra vest:

Planene for Grønøra vest må bearbeides videre i samarbeid med kommunen og Kystverket med tanke på å begrense “havnebasseng” og skåne Råbygdfjæra.(f.eks. mer rett ut og inn til kaifront, inngrepsfritt ankringsområde.)

Det skal benyttes siltgardin ved mudring(hindre spredning av slam), og gjenværende grunner og muddermasser må være tilstrekkelig beskyttet mot utgliding. Om nødvendig må det bygges murer for å hindre dette.

Rekkefølgebestemmelse:

Før utbygging av Grønøra Vest starter må det være utarbeidet en helhetlig miljøplan for hele elvedeltaet(både øst og vest for Orklas utløp) som inneholder vurderinger av muligheterfor kompensasjon og restaurering av naturtyper og viltområder(f.eks.grunner og øyer).

Disse miljøkravene var avgjørende for Venstres stilling til videre utbygging.

Lavrans Skuterud har i denne sammenhengen gjort en kjempejobb med å forme disse kravene. Kommunestyret sluttet seg til alle forslagene.

Arne Grønset

Orkdal Venstre