Fortsatt kø og kaos

Kommunedelplan Jessheim sørøst, Foto: Ullensaker kommune

Gruppelederne i Høyre, FrP, SP og AP går inn for å bygge en ny omkjøringsvei som de sier skal løse køkjøringen gjennom Jessheim sentrum. Forslaget som foreligger viser at utbyggerne og grunneiere har fått sette et enda tydeligere preg på planen enn tidligere. Flere grøntområder er fjernet og enda flere boliger har kommet inn. Resultatet er at enda mer av Jessheimmarka må vike for veien.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Løser den nye omkjøringsvegen virkelig trafikkproblemene i Jessheim?
Det vi vet med sikkerhet er at gruppelederne i ovennevnte partier vil gi et fåtall grunneiere og utbyggere rett til å bygge 1575 hus og leiligheter, noe som realiserer milliarder av kroner. Vi vet også at 1575 boliger vil ha minst 2000 biler, og alle disse bilene må ut på omkjøringsvegen. Veien har i planen utløp via den samme rundkjøringen på Trondheimsvegen/Dølivegen som alle andre bilister også i dag må kjøre igjennom. Faren for at man flytter køen fra jernbanebrua til rundkjøringen er stor. Den storstilte boligbyggingen vil i tillegg bidra til å gjøre omkjøringsvegen til en trafikkert villavei. Ullensaker Venstre mener derfor at veiens effekt er høyst usikker både når det gjelder å redusere trafikk gjennom sentrum, men også ved å øke trafikk i nye områder – som igjen vil skape mer kø.

Budsjettering på usikkert grunnlag

Veien er beregnet til å koste 140 mill fra Algarheimvegen og helt rundt til motorveikrysset. Dette inkluderer nedsenking av veien i åpen betongkulvert, alle på/avkjøringer og bruer, og en stor rundkjøring i hver ende. Administrasjonen innrømmer at 140 millioner for alt dette kanskje er i snaueste laget. Vi er redd for at dette er en betydelig underdrivelse. Den nye Tverrvegen under jernbanesporet ved stasjonen skulle kostet 65 millioner kroner, men endte med å koste ca. 150 millioner! Omkjøringsvegen er fire ganger så lang som Tverrvegen. Basert på veiens lengde, kompleksitet og estimerte veipriser fra Statens Vegvesen vil vi gjette at veien vil gå langt over budsjett. 350 millioner for en vei av dette kaliberet er ikke usannsynlig. Det er store beløp som er i sving på usikkert grunnlag. For 350 millioner kan vi for eksempel bygge to nye skoler.

Nye løsninger

Fremskrittspartiet har mange personer som kan mye om biler og bilkjøring, og de har fremmet forskjellige forslag. Ett av disse er å bygge på et ekstra felt på brua over jernbanen i sentrum. Det kan hende at det virker. Problemet er at kommunen aldri har vurdert andre forslag enn å bygge en omkjøringsvei gjennom Jessheimmarka, finansiert ved hjelp av utbygging. Når det gjelder boligbygging så har boligbyggeprogrammet allerede fastslått at mesteparten av befolkningsveksten skal skje på Gystadmyra mot Gardermoen. Områder for boligbygging er med dette dekket i overskuelig framtid uten å røre Jessheimmarka. Mye av arealet ved Gystadmyra er kommunalt, og en realisering av disse verdiene vil komme kommunens innbyggere til gode. En utbygging i sør vil konkurrere med, og antagelig utsette, boligbyggingen på Gystadmyra. Det er begrenset hvor mange boliger det behov for – selv for en by i vekst.

Eiendomsbesittere har alltid sittet med sterke kort i Ullensaker. Realisering av tomter for boligprosjekt vil avstedkomme millionbeløp, og er derfor svært lukrativt for de som eier ulike deler av Jessheimmarka. Ullensaker Venstre ønsker at alternative samferdselsløsninger utredes uten dagens uheldige kobling til utbygging. Verken veier eller boliger blir optimale av dette.

Vi mener at alle de negative høringssvarene som foreligger tydelig viser at omkjøringsvegen har for mange negative konsekvenser, og at veien har for usikre gevinster til at den bør realiseres slik planen ser ut i dag. Før vi bruker enorme summer på irreversible inngrep i Jessheimmarka må vi løfte blikket og lage en overordnet samferdselsplan for Jessheim. Kollektivsatsing, veistruktur og andre trafikale alternativer må løftes fram i en helhetlig plan, basert på hvor vi ønsker at Jessheim skal vokse, og hva vi ønsker at Jessheim by skal være. Dette må være løsrevet fra utbyggere og grunneieres subjektive ønsker. Bare da får vi en løsning som vi med god samvittighet kan overlevere til de som skal bo her etter oss.

Vi er inne i friluftslivets år. La oss ikke la 2015 bli året hvor vi bygger ned våre viktige, nære friluftarealer, men la oss bevare marka og glede oss over den også i årene som kommer.

Kronikk av

Roger Axelsson (1.kandidat)