Bompengetilskudd til de som virkelig trenger det!

Carola Karl Urvik, gruppeleder Vefsn Venstre, Foto: Per Anders Hoel, Vårt Land

Vefsn kommune er nå i ferd med å opprette en tilskuddsordning for arbeidspendlere som hverken har en sosial profil, er behovsprøvd eller tar hensyn til miljøaspektet (samkjøring der det er mulig). Vefsn Venstre mener at det vil være feil å bruke fellesskapets penger på denne måten! Faktisk utgjør tilskuddet så lite som maksimalt 100 kroner i måneden for én enkelt person som er i 100% jobb! Når man går inn med et forholdsvis lite beløp kan man ikke oppnå en rettferdig fordeling av fellesskapets penger. Derfor må tiltak rette seg mot de som faktisk har behov for det!

Alle barn skal ha mulighet til en god fritid uavhengig av foreldrenes økonomi.

Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA) har gjort en undersøkelse om hvilken betydning familiens inntekt har for barns levekår, basert på tall på 2003, 2006 og 2009. Forskere bekrefter at dårlig økonomi virker negativt på familiens indre liv. Manglende økonomiske midler fører til at familien ikke har råd til å betale for det som ville fremme barnets utvikling som for eksempel feriereiser, medlemskap i idrettsklubber eller annen fritidsaktivitet som kulturskoleundervisning. Det ble også påvist dårligere sosiale relasjoner, mer krangler og mindre gjensidig tillit, noe som kan slå inn i barnas livskvalitet på mange vis. Forskere ble overrasket over at økonomien har større betydning for foreldrenes oppførsel overfor barna enn foreldrenes utdanning.

Venstre har tidligere fremmet et forslag om at kommunen kartlegger i hvilken omfang fattigdom berører barnefamilier i Vefsn, fordi vi ønsket å opprette tiltak mot at barn faller utenfor samfunnet på grunn av dårlig familieøkonomi. Dette forslaget ble avvist til behandling av ordføreren fra Arbeiderpartiet.
Nå har alle partier mulighet til å støtte opp om et forslag som er et målrettet tiltak mot at barn og ungdom kan bli skadelidende på grunn av familiens økonomiske situasjon.

Vefsn Venstre har lagt frem forslag om at tilskuddet skal brukes til å gjøre en reell forskjell for barn i lavinntektsfamilier istedet for at enkeltpersoner får max 100 kroner i måneden for å kjøre til og fra jobb. Selv om tanken bak tilskuddsordningen var bra når kommunestyret vedtok saken i 2012/2013, er det viktig å nevne at den økonomiske situasjonen i kommunen har forandret seg siden det. Ingen kunne vite på det tidspunktet at kommunen ville gå med et underskudd på 22 millioner kroner i 2014. Å gi et tilskudd på 500.000 kroner pluss administrasjonskostnader, (fordi denne ordningen vil utløse en enorm saksbehandling), er mye for en kommune som går med dundrende underskudd, men vil bety lite for den enkelte når det kommer til utbetalingen.

En er nødt til å spørre seg hva meningen med tilskuddsordningen skal være. Å gi et plaster på bompengesåret, noe som kommunen egentlig ikke har råd til? Valgflesk fordi det er kommunevalg om et halvt år? Eller er man oppriktig interessert i å gjøre en forskjell for de som trenger det mest?

Hvis tilskuddsordningen ikke skal utgjøre en reell forskjell bør den skrotes fordi den koster mer enn den smaker.

Carola Karl Urvik, ordførerkandidat Vefsn Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**