Fra utbyggerstyrt til innbyggerstyrt: Ta Bærum tilbake!

Bærum Venstre vil ha en villet og styrt utvikling på borgernes premisser. I dag er Bærums utviklingen i stor grad utbyggerstyrt og ofte i konflikt med andre interesser. Bærum Venstre vil ta tilbake kontrollen over utviklingen av kommunen. Matjord, natur og kulturminner forsvinner, nabolag blir transformert til det ugjenkjennelige og tettstedene våre utvikles ikke med borgerne i førersete.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Bærum Venstre vil etablere et gjennomgående system av områdeplaner basert på prosesser hvor borgerne deltar i utviklingen av planene. Gjennom plansmier og borgermedvirkning skal Bærums utvikling forankres. Vi har en sjeldent oppegående og kunnskapsrik befolkning som bør utfordres til å være med på å ta ansvar for utviklingen gjennom aktiv deltagelse i planarbeidet.

Bærum Venstre vil ikke nøle med å legge ned bygge- og deleforbud i områder med stor press uten overordnede planer. For å gi borgerne og utviklerne forutsigbarhet må kommunen stad- og kartfeste sine natur- og kulturverdier gjennom verneplaner.

Bærum er en kommune med en stor befolkning og stor befolkningsvekst. Vi har byenes utfordring og må bruke de grep som kjennetegner en god byplanplanlegging og legge veksten i Sandvika, på Lysaker, på Fornebu og ved utvalgte trafikknutepunkt der sosial infrastruktur er i gangavstand.

Uttalelse 1 fra årsmøte i BV 2015

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**