Kan politikere påvirke sykefraværet?

Foto: Bærum Venstre

Ja, absolutt hvis politikere vil se sammenheng og konsekvenser av forslag vi selv og Rådmannen kommer med for å effektivisere eller å få driften til å gå opp innenfor rammene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

I pleie- og omsorgsektoren er sykefraværet høyt sammenlignet med andre sektorer. Det er vedtatt 1 prosentpoeng reduksjon i sykefraværet. Psykiske lidelser og muskelskjelettplager er dominerende årsaker til sykefravær. 10-20 % av medarbeiderne står for hele 80 % av sykefraværet. Man kan ikke vedta fravær av sykdom. Sykefravær er helt normalt, men det som er arbeidsrelatert og kan påvirkes, må tas fatt i.

Ledere må få være gode, tydelige ledere. Ansatte må få mulighet til å gjøre en god jobb. De må oppleve støtte og å bli sett av sine ledere. Ansatte er forskjellig og trenger ulik tilrettelegging for best mulig innsats og trivsel. Et godt miljø gir arbeidsglede og energi, og tar høyde for at privatlivets utfordringer også spiller inn.

Den som er syk skal glede seg til å komme tilbake. Det må være et minstemål.

Ved langtidsfravær kan vikar settes inn, og leder kan planlegge driften. Korttidsfravær påvirker driften på en annen måte. Når en ansatt melder seg syk samme dag, så får leder et planleggingsproblem. Alle kollegene får mye mer på sine lister og mindre tid pr pasient de skal hjelpe. Når vikarer tas inn, så må de være kjente, om ikke blir de en belastning i stedet for en hjelp.

I pleie og omsorg har ansatte oftest liten innflytelse på arbeidet og arbeidsdagen. Det er et høyt arbeidspress. En pleier blir lett glad i sine pasienter og involvert i hva som skjer med dem. Det er på både godt og vondt. Den beste hjelpen når noe skjer er debriefing med inkluderende kolleger i et trivelig kjønns- og aldersbalansert miljø. Det krever også en lydhør og nærværende leder som kjenner hverdagen.

Voksne, syke mennesker er fysisk tunge. Det har vært fokus på forflytningsteknikk for å unngå muskel -og skjelettskader. For å bruke avanserte løftehjelpemidler må det ofte være to kolleger. Når det er for få på jobb og alt må skje raskere, så kan det skje at forflytning av en tung pasient gjøres alene, og uten hjelpemidler. Det gir en stor risiko for alvorlige ryggskader. Leder må ha fullt fokus på at hjelpemidler skal brukes. Tilstrekkelig bemanning er en god investering i redusert sykefravær.

Rapporten til utvalg for Samarbeid 9.3.15 er interessant lesning. Der nevnes forskningen til Tveito (2007) og Lien (2013) som nettopp viser at en del momenter som påvirker sykefraværet sannsynligvis kan relateres til arbeidsforhold og selve arbeidsplassen. Da saken var til behandling stilte vi spørsmål til Rådmannen angående ulike utfordringer.

Venstre vil være pådrivere for tiltak som reduserer sykefraværet. Vi vil fortsette å si klart i fra når forslag til vedtak disponerer for økt sykefravær.

Hilde Arneberg, Bærum Venstre

Kommunestyremedlem, og på 7 plass til kommunevalget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**