Ni partier med liste til valget i Harstad

Maria Serafia Fjellstad
Foto: Maria Serafia Fjellstad

Da fristen utløp var det ni partier som hadde levert inn liste i Harstad, og blant dem Venstre. Til valget kan velgerne velge mellom Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Miljøpartiet De Grønne, Senterpartiet, Kristelig Folkeparti, Rødt, Sosialistisk Venstreparti og Venstre

Listene er med det ferdige, og alle kandidatene er klare. Harstad Venstres liste ble vedtatt på Årsmøtet i januar. Lista finner du i sin helhet her, og er sannsynligvis lista med lavest gjennomsnittsalder (50 år, 40 år på topp 10), jevnest kjønnsfordeling (50% kvinner/menn), og er bredt sammensatt mtp yrke og bakgrunn. På listetoppen finner du dagens gruppeleder Maria Serafia Fjellstad, etterfulgt av Jan Fjellstad, Even Aronsen, Lena Bratsberg og Trond Ingebrigtsen.

Samtidig er også statistikk på landsbasis frigjort. Venstre har nå krøpet forbi FrP; og er fjerde størst i antall kommuner vi stiller liste i med 317 norske kommuner. Vi følger etter Arbeiderpartiets 422, Senterpartiets 389 og Høyres 380. Overraskelsen på denne lista må vel være Miljøpartiet De Grønne, som nå stiller liste i 212 kommune. Med 317 lister er dette et rekordår for Venstre, og en god start på valgkampen. I år har det vært lett å mobilisere til lister rundt om i det ganske land; noe som også tydelig viser at Venstre er i medvind.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**