Flere kommunale elbiler

Foto: Helle K. Hagen

Kommunestyret i Horten har vedtatt mål å redusere CO2-utslipp med 20 % i året, frem til 2020. Etter initiativ fra Venstre har kommunen nylig hatt et prøveprosjekt med innkjøp av noen elbiler. Nå skal vi beslutte hvilke premisser som skal ligge til grunn for nye kommunale bilinnkjøp. Venstre mener det ikke er noen grunn til å kjøpe nye, kommunale personbiler som drives av fossil framdriftsteknologi.

Kommunen har rundt regnet 150 kjøretøyer, av disse er ca. 100 personbiler eller små varebiler. Her ligger det et stort potensial til besparelser i CO2-regnskapet. Vi i Venstre ser ingen grunn til at noen av disse skal være rene diesel- eller bensindrevne biler. Vi jobber for at de fleste bilene, etter hvert som de byttes ut, blir erstattet med biler som går på elektrisitet. Noen biler må også være hybrider, slik at vi opprettholder den kommunale beredskapsfunksjonen. Det er viktig at det finnes et alternativ dersom en strømkrise eller ekstremt kaldt vintervær skulle gjøre det vanskelig å bruke elbilene.

Den største utfordringen for å få ned utslippene fra den kommunale bilparken, er knyttet til de drøyt 50 kjøretøyene som er store varebiler, lastebiler og traktorer. Primært ønsker Venstre også disse over på mer miljøvennlig teknologi. Dersom det ikke er mulig, må vi akseptere at disse drives av fossil framdriftsteknologi også i noen år fremover. Det skjer mye av teknologisk utvikling innen elektrisk fremdriftsteknologi, og i fremtiden vil mest sannsynlig også disse kjøretøyene kunne bruke elektrisitet. Elektrifisering av de kommunale personbilene vil være et viktig tiltak for å nå klimamålene våre frem mot 2020.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**