Bodø kommune som Miljøfyrtårn!

logofil

Bodø Venstres representant i Bystyret Terje Cruickshank vil at kommunen skal bli Miljøfyrtårn sertifisert og fremmer en interpellasjon om dette i kommende bystyre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Miljoefyrtaarn-logo_sidebar_image Bodø kommune ønsker å gå foran som et miljøforbilde, og vil skape ringvirkninger i befolkning og næringsliv for på den måten å sette dagsorden for utvikling av et miljøvennlig og bærekraftig samfunn. Bodø hadde de to første miljøfyrtårnbedriftene i Nord-Norge. Bodø kommune er dyktig på sertifisering og rådgivning overfor bedrifter og organisasjoner som vil bli Miljøfyrtårn.

Bodø Venstre mener at tiden er nå moden for at Bodø Kommune selv blir Miljøfyrtårn sertifisert og fremmer derfor en interpellasjon i kommende bystyremøte om dette.

Interpellasjon – Bodø kommune som Miljøfyrtårn!

Bodø kommune sertifiserer og godkjenner miljøfyrtårn bedrifter og organisasjoner, men selv er ikke kommunen et miljøfyrtårn.

Bodø Venstre ønsker at organisasjonen Bodø kommune skal styrke sitt fokus på en mer klima- og miljøvennlig hverdag og Miljøfyrtårn sertifisering er et godt virkemiddel for å oppnå dette.

Bodø Venstre ønsker gjennom denne interpellasjonen å fremme et forslag om at Bodø Bystyre får en sak der det vurderes om Bodø Kommune bør sertifisere sine enheter etter hovedkontormodellen.

Det er Bodø Venstre sin oppfatting at å ved å velge hovedkontormodellen blir kravene til de andre enhetene nesten halvert og mye enklere og rimeligere å gjennomføre. Det er flere kommuner i Norge som har gjennomført dette etter denne metoden. Eks: Arendal kommune, Kongsberg kommune, Kristiansand kommune, Drammen Kommune, Stavanger kommune og Telemark Fylkeskommune. Her sertifiseres Rådhuset som hovedkontor og andre enheter vil da få sine prosesser meget forenklet.

Forslag til vedtak:

Bodø bystyre ber rådmannen fremme en sak om hvordan Bodø Kommune kan bli en Miljøfyrtårn-kommune der også hovedkontormodellen vurderes.

Bakgrunnsinformasjon:

Hovedkontormodell forklart:

Hovedkontormodellen er et nytt verktøy for effektiv miljøledelse i store organisasjoner, som større private konsern, kjøpesenterkjeder, kommuner og fylkeskommuner.

Hovedkontormodellen sikrer forankring av miljøstyringssystemet der ansvaret hører naturlig hjemme, og avklarer hvilke prosesser og miljøkrav som oppfylles av hovedkontoret (HK) og hvilke miljøkrav som står igjen for lokal oppfølging i den enkelte underliggende enhet (UE).

Verktøyet gir:
1. enklere sertifiseringer
2. sterkere forankring
3. bedre informasjonsflyt
4. mer rasjonell sertifisering
5. tidsbesparelser
6. reduserte kostnader
7. økt kunnskap og engasjement

Hovedhensikten med hovedkontormodellen er å få et kvalitativt best mulig utbytte av Miljøfyrtårn i hele organisasjonen og utnytte de mulighetene som finnes ved å sentralisere miljøstyringssystemet. Innledningsvis skal hovedkonsulent /organisasjon/kommunekontakt kontakte Miljøfyrtårn for å drøfte organisering og gjennomføring av hovedkontormodellen.

Ønskede effektiviseringsgevinster
-Sterkere forankring av miljøstyringssystemet i organisasjonen
-Konkret og forenklet innføringsprosess for underliggende enheter
-Mindre variasjon i skjønn og sømløs gjennomføring av sertifiseringsprosessene.
-Enklere sertifiseringer
-Mer rasjonelle resertifiseringer
-Mulighet for å implementere en tilpasset modell for resertifiseringer med interne og eksterne revisjoner

Konsulenter og sertifisører som ønsker å ta i bruk hovedkontormodellen må ha gjennomført hovedkontorkurs. Ansatte i organisasjon kan kurses av hovedkonsulenter til å bli internkonsulenter. Kommunekontakter som ønsker det kan ta hovedkontorkurs og virke som kommunens hovedkonsulent.

Forutsetninger for hovedkontormodellen

Det finnes flere forutsetninger som må være oppfylt før hovedkontormodellen kan benyttes.

Miljøfyrtårnsertifisør og -konsulent må ha gjennomført kurs for hovedkontor (konsulent og sertifisør må ha gjennomført minst 10 sertifiseringer og ha vært aktive i minst to år).

Kommunen der virksomhetens hovedkontor er lokalisert må ha fattet politisk vedtak om medlemskap og løst lisens i Stiftelsen Miljøfyrtårn.

Kommuner der underliggende enheter er lokalisert må også ha vedtak og lisens. Alternativt kan fylkeskommunen ivareta sertifiseringsmyndigheten. Sertifiseringsmyndighet kan unntaksvis, og etter godkjenning fra Stiftelsen Miljøfyrtårn, utøves av nabokommune eller annet sertifiseringsorgan (firma godkjent av Stiftelsen Miljøfyrtårn).

Modellen forutsetter at det er et hovedkontor der sertifiseringen forankres og styres fra.

Underliggende enheter må ha en enkel og tilnærmet lik drift.

Organisasjonen må ha minimum 6 underliggende enheter. For kommuner vurderes dette i prosessen.

Organisasjon må ha felles ledelse og HMS-system.

Organisasjonen må ha vedtatt en intensjon om at minimum 80 % av virksomhetene skal sertifiseres. Dette gjelder ikke for kommuner.

Bransjekrav

I bransjekravene er krav merket med HK betegnelse for de krav som kan oppfylles av hovedkontoret. Merknaden finnes i rubrikken ved siden av krav-ID når man klikker seg inn på det enkelte krav. Merknaden må ikke forveksles med kategorien “hovedkrav/tilleggskrav” som benyttes i oversikten over bransjekrav. Det kan også være krav som ikke er merket med «HK» i bransjekrav som oppfylles sentralt i den gjeldende organisasjonen. Hovedsertifisøren får myndighet til å avklare hvilke krav ID som blir oppfylt på hovedkontoret basert på krav som er merket med HK.

Se her for nærmere beskrivelse av stegene i denne prosessen :

Her er link til Miljøfyrtårnets hjemmeside: http://miljofyrtarn.no/

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**