Mer åpen politikk i Bodø

Bodø Venstre - Folk først
Bodø Venstre, B.Einvik

Det er ikke noe som er viktigere i ett demokrati enn at folk vet hva politikerne avgjør og hvordan de avgjør det. Hva stemte din representant, hvorfor ble det stemt slik, hvordan ble det argumentert? Dette er grunnleggende for at vi skal vite at de holder det de har lovet, og for å vite om de faktisk kjempet for det i de sakene de tapte.

Uten at folk har godt og enkelt innsyn i det så fungerer ikke demokratiet vårt og vi som velgere må bare stole på det vi blir fortalt av de som allerede overbeviste oss til å stemme på dem.
Dette har ført til at det er kommet frem tjenester som fakta sjekken til Bergens Tidende, tjenesten «Sagt i Salen» som viser hvor ofte politikerne brukte spesielle ord og formuleringer, og lesernes EUB i Eidsvoll.

Allikevel er det ikke lett for folk flest når det man de fleste steder, også her i Bodø, har å holde seg til bare er bystyremøtene, og referat som bare viser hva som ble bestemt og hvem som stemte, ikke hvorfor eller hva de sa. Dette er hvorfor Bodø Venstre i Februar i år la frem en interpellasjon om å få overført alle møter i formannskapet samt alle komiteene på nett, slik at de ligger der og folk kan se hva som ble sagt, hvem som kjempet for sine saker, og hvem som brøt løftene de ga velgerne under valget, enten med å stemme imot eller gjennom å ikke kjempe for sin sak. Denne interpellasjonen har man dessverre utsatt behandlingen av til etter valget. Vi ser frem mot å se om, og håper at, saken får like god støtte da som den fikk i bystyresalen i februar. Selv om vi spurte oss at hvis det var så stor støtte for dette, hvorfor var det bare oss i Bodø Venstre som forsøkte å gjøre en sak ut av det?

Bodø Venstre mener at det er viktig for velgerne å kunne ta informerte valg, basert på mer enn bare det som står i ett sakspapir, mer en to linjer i ett referat. Og det har vi begynt å kjempe for og det vil vi fortsette med.

Det er ikke enkelt for ett lite parti å få gjennom saker til behandling, å få sine forslag opp eller å få like god oversikt over store og tunge saker som de med store partigrupper og komitelederne i sine egne rekker. Folk, penger og posisjoner betyr dessverre noe her og derfor ligger ett særlig ansvar til opplysning hos de største partiene, ett ansvar vi i Bodø Venstre synes at ofte blir vanskjøtt av både opposisjon og posisjon. Bodø Venstre vil arbeide hardt for at velgerne skal få større, enklere og bedre tilgang til det som foregår rundt de politiske prosessene her i Bodø, men til det så trenger vi også deres hjelp slik at vi har de folk og posisjoner som vil gjøre dette enklere.

Tenk på det når dere går for å stemme, en stemme til Venstre i Bodø er en stemme for bedre innsyn og mer politisk ansvarliggjøring.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**