Renseanlegget: Granskningen må klarlegge politikernes ansvar!

Når de økonomiske overskridelsene i forbindelse utbyggingen av renseanlegget i Bårlidalen nå skal granskes, må ansvaret til Eidsvolls folkevalgte være en del av granskningen.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Siden formannskapets møte 09.juni og kommunestyremøtet 16.juni har overskridelsene vært et tema blant Eidsvolls folkevalgte, i EUBs spalter og på nett, og ikke minst blant innbyggerne i kommunen. Mange lurer på hvordan utbyggingen kunne bli så mye dyrere enn budsjettert, og hvorfor ikke administrasjonen og politikerne har hatt bedre kontroll med utgiftene.
I EUB 14.august krevde en av Høyres kandidater ved kommunevalget, Knut Larsen at “nøkkelpersoner må ettergås og stilles til ansvar for den gedigne millionsmellen for renseanlegget i Bårlidalen. Vi kan ikke bare sitte stille og godta dette. Nøkkelpersoner må ta ansvar, og det spiller ingen rolle om de har sluttet i kommunen.” Larsen burde vite at den eneste måten å stille tidligere ansatte til ansvar på, er hvis det har skjedd noe straffbart.
Det har vært et gjennomgående trekk ved uttalelsene folkevalgte har gitt til EUB i hele perioden, og det viser seg også i denne saken: Folkevalgte i viktige posisjoner velger å skylle på administrasjonen. Venstre mener det er minst like viktig å granske hvilket ansvar politikerne i Eidsvoll har for overskridelsene på budsjettet for dette prosjektet.
“Fuglene har fløyet”
I Formannskapets møte 9. juni i år ble det informert om ytterligere overskridelser ved oppgraderingen av Renseanlegget i Bårlidalen. Prisen på prosjektet var tilbake i 2012 antatt å bli 180 millioner, men senere oppjustert til 220 millioner kroner, nå fikk politikerne informasjon om at kostnadene kunne komme til å øke med ytterligere 50 millioner kroner. FrPs Finn Terje Tønnesen foreslo da at man skulle be om en mer utfyllende rapport vedrørende overskridelsen. Dette var det selvsagt ingen som var uenig i.
I kommunestyremøtet den 16. juni ble saken behandlet av kommunestyret. Tone C Danielsdatter uttalte “slik kan vi ikke ha det” og fikk med dette overskriften i EUB få dager etter. I samme møtet uttalte Finn Terje Tønnesen at “Dette er ikke en kritikk av de som styrer i dag, eller de som har ansvaret for renseanlegget. Fuglene har fløyet.” Hans A Øberg uttalte “Vi er ikke større enn at det må gå an å få kommunisert slikt fra administrasjonen til politikerne. Kanskje kommer det flere lik ut av skapet.”
I senere oppslag i EUB 1. august framkommer at Kontrollutvalget vil se på saken og at administrasjonen vil benytte et eksternt firma for å granske saken. I EUB denne uka kom et leserbrev hvor en leser takker for at partiene ikke har gjort partipolitikk ut av saken.
Politikernes ansvar må klarlegges
Jeg har ikke som politiker særlig mye innsikt i store investeringsprosjekter og heller ikke i renseanlegg. Derfor skal jeg være forsiktig med å mene veldig mye om hva som gikk galt. Det er likevel en ting som slår meg. Det er ingen politiker som har uttalt seg i saken som vil innrømme at folkevalgte har ansvar i saken. Formelt sett er det nettopp de folkevalgte som i siste instans har ansvaret, strengt tatt også jeg som sitter i kommunestyret. Selv om jeg ikke har vært med i flertallet for noe budsjett i perioden. Også Venstre har foreslått investeringene ved renseanlegget i våre budsjettforslag, selv om de ikke har fått flertall.
Spørsmålet granskerne må finne svar på, er hvorfor de folkevalgte ikke har oppdaget overskridelsene på et tidligere tidspunkt, slik at man kunne tatt tak i utbyggingsprosessen. Dette er også spørsmål som særlig de folkevalgte med sentrale lederverv bør stille seg selv. De som har ansvaret for å følge opp de vedtakene som gjøres i kommunestyre, formannskap og hovedutvalgene. Kanskje er det slik at ordfører og leder av hovedutvalg burde hatt bedre forutsetning for å oppdage det som var i ferd med å skje.
Dårlig kommunikasjon mellom folkevalgte og administrasjon
Aps Hans A. Øberg peker på noe som er veldig sentralt; kommunikasjon mellom administrativ ledelse og politisk ledelse. Det er mye som tyder på at det i store deler av de fire siste årene har vært veldig dårlig kommunikasjon mellom de folkevalgte lederne og administrasjonen. Øbergs tilnærming til dette er at han synes å legge helse skylden for den manglende kommunikasjonen på den tidligere administrative ledelsen. Slik kan man også forstå Tønnessens utsagn om at “fuglen har fløyet”.
Kommunikasjon må ha to parter. Det er derfor lite fruktbart å kun skylde på den annen part når man ikke lykkes med kommunikasjonen. De fire siste årene er det sentrale politikere som over lang tid har benyttet media til å fortelle hvor udugelig administrasjonen har vært. Dette har neppe understøttet god kommunikasjon mellom administrativ og politisk ledelse.
Dårlig kommunikasjon ingen unnskyldning
Uansett hvor dårlig ordfører og utvalgsledere har kommunisert med administrativ ledelse så fjerner ikke dette ansvaret de folkevalgte lederne har for om nødvendig å instruere administrativ ledelse. Det fjerner ikke ansvaret for å stille spørsmål om hvordan vedtak de folkevalgte har gjort blir fulgt opp og gjennomført av administrasjonen og i de ytre etatene. Delegering av makt og fullmakter er ikke det samme som å fjerne det politiske ansvaret. Det vil alltid være der. Uansett om man kan si at man reelt sett ikke visste hva som foregikk. På rikspolitisk nivå har man parlamentarisme. Der må statsråder gå av for feil begått av underordnede og ansatte. Fordi man er den øverste politiske ansvarlige. Eidsvoll har ikke parlamentarisme. Men det betyr ikke at man skal unnta de folkevalgte fra ansvaret de har for å følge opp vedtakene.
Granskningen av overskridelsen i forbindelse med utbyggingen av renseanlegget i Bårlidalen må derfor også omfatte kommunens folkevalgte. Venstre forventer at ordføreren sørger for at dette blir en del av oppdraget til de som skal gjennomføre granskningen. Om nødvendig vil Venstre ta initiativ til at det blir foreslått.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**