LA KOMMUNESAMMENSLÅINGEN BLI DEMOKRATISK!

Kjell Olsen

Kate-2015 Hvem skal Lindesnes kommune slå seg sammen med? Dette spørsmålet er et av de viktigste som skal avgjøres i neste periode. Dette spørsmålet mener Venstre at ALLE stemmeberettigede i kommunen skal være med å avgjøre. I kommunestyret i slutten av juni ble det flertall for et forslag (Krf, Ap og Pp), som gjør at en stor prosentdel av kommunens innbyggere ikke vil bli hørt i dette viktige spørsmålet.
Dersom disse partiene får det som de vil, skal politikerne i disse tre partiene si hvilket alternativ de synes er best, og forhandle med de aktuelle kommunene. Deretter skal folket få lov til å stemme på om de ønsker det framforhandlede resultatet, eller om Lindesnes skal fortsette å stå alene.
Vi utfordrer dere velgere til å tenke gjennom følgende:
Hvordan kan politikerne i noen partier vite hva som er best for kommunen, uten at det foreligger noen skisser til utforming?
Hvorfor er noen personer i vår kommune bedre i stand til å si hvilket alternativ vi skal velge, enn andre?
Venstre mener at dette spørsmålet er så viktig for hver enkelt i denne kommunen, at alle bør få si sin mening.
Enkelte hevder at de politikerne som ikke tør å si hvilket alternativ de velger, er feige.
Venstre mener at det er ikke viktig hvilket alternativ den enkelte politiker ønsker.
Dersom alle politikerne sier at de vil bøye seg for flertallet i en folkeavstemning, er det folket som bestemmer og ikke enkeltmennesker i vår flotte kommune!
Venstre vil jobbe for en åpen folkeavstemning så raskt som mulig, og vi vil lytte til flertallet i en slik avstemning.
Hilsen Kate.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**