Vil ha strakstiltak for gründere

Fylkesordførerkandidat, Gunn Berit Gjerde, Øivind Leren

Møre og Romsdal trenger ikke flere planer, det trengs konkrete tiltak. Vi vil bl.a. fjerne arbeidsgiveravgiften de tre første årene for nystarta bedrifter med mindre enn 5 ansatte, sier Venstres Gunn Berit Gjerde.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Venstres fylkestingsrepresentant sier dette før kveldens nasjonale NRK-debatt, der hun bl.a. møter næringsminister Mæland og Ap-leder Gahr Støre. Næringsministeren har før kveldens debatt varslet at regjeringen vil lage en gründerplan.

– Vi trenger ikke flere planer, for vi vet godt hvor skoen trykker. Vi trenger handling for å skape flere arbeidsplasser, sier Gjerde. Hun regner med full støtte fra næringsminister Monica Mæland for å gjøre det enklere, tryggere og mer lønnsomt for gründere.

5 tiltak fra Venstre:

• Fjerne arbeidsgiveravgiften de tre første årene for nystarta bedrifter med mindre enn 5 ansatte.
  • Innføre minstefradrag på 100 000 for alle selvstendig næringsdrivende (betaler i dag systematisk 30 – 40 000 mer enn lønnsmottakere i skatt).
  • Gi selvstendig næringsdrivende full sykelønnskompensasjon (får i dag kun 65% etter dag 16).
  • Opprette to nye såkornfond á kr 300 millioner, og styrke presåkornfondordningen med kr 60 millioner.
  • Doble etablererstipendordningen til Innovasjon Norge.

– Jeg har fått bekreftet fra Venstres stortingsgruppe at dette er tiltak som står øverst på prioriteringslisten når vi etter valget skal forhandle om neste års budsjett. Møre og Romsdal er et fylke for vekst og verdiskaping, og nedgangstider krever konkrete tiltak, utfordrer Gjerde før kveldens debatt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**