Det viktigste valget

Beate Marie Johnsen Farsund Venstre og 2.kandidat Fylkestingsvalget Vest-Agder, Foto: Ann Karin Fuglestad

Det viktigste valget i livet er for mange valg av partner. Forskning tyder på at valget er et resultat av flere ubevisste faktorer. Faktorene er langt fra de man vektlegger hvis man konkret blir bedt om å svare på hva som er viktig. Hypotesen om at «like barn leker best» stemmer ikke med de faktiske valg. Menn ser hovedsakelig på utseende, og kvinnene tenker på materiell rikdom og sikkerhet, samt vilje til forpliktelse. Kan det være at samme faktorer gjelder i debatt om kommunesammenslåing? Siden menn er mere fremtredende i debatten ser det ut til at hovedfokus er på utseende. Hvor skal rådhuset ligge, hvor mange skal med. Det er framtidens kart vi skal skape og vi bør se på framtidens muligheter til beste for barn og ungdom. Vi skal ikke ta valg basert på gamle følelser og til beste for den gruppen som sitter i dagens maktposisjon. Å sette ultimatum når man møter den utkårede gir sjeldent et fruktbart samliv.

Et felles bo- og arbeidsmarked er Venstres utgangspunktet i sammenslåingsdebatten. Det har Listerregionen i høy grad. Alle større kommuner i Lister kan klare seg alene i dagens situasjon. Men vi er forpliktet til å se framover i et lengre perspektiv. Områdets utfordringer med tap av ungdom som flytter ut og ikke kommer tilbake, er en faktor som må vektlegges. Evne til å gi et godt tjenestetilbud og et sterkt næringsliv teller. La oss vise barn og unge at vi kan samarbeide som gode rollemodeller, gjerne i et fast forhold med en frisk debatt, eller krangel i ny og ne. De må lære at det er mulig å tåle, tilgi og glemme så sant dette må til for å gi oss en god, trygg og sikker framtid. Vi må tørre å forplikte oss til å si ja uten helt å kjenne den store konsekvensen. Om vi inngår «ekteskap» avgjøres av de bånd som knyttes i forberedelsestiden, det man lærer om hverandre, håp og ikke minst TRO på framtiden. La oss ta en våpenhvile. La oss være litt interesserte og nysgjerrige på hverandre.

Beate M. Johnsen

Farsund Venstre og 2.kandidat Fylkestingsvalget