Feil fokus i eldreomsorgen

Foto: colourbox.com

Eldreomsorgen er for sykdomsorientert. Hver eneste debatt handler om sykehjemsplasser, omsorgsboliger osv. Vi må heller tilrettelegge for at folk holder seg frisk lengst mulig. Det vil skape et helt annet utgangspunkt for handling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Venstre vil ha en bedre eldreomsorg bygd på et mye større fokus på forebyggende arbeid. Vi trenger en gjennomgang av prioriteringene i eldreomsorgen. Her har vi en Vinn-Vinn situasjon. Samtidig som det gir et bedre tilbud til de eldre er det mye penger å spare for kommunen.

Når vi vet hva en institusjonsplass koster, er det lett å forstå at vi kan få enormt mye igjen ved å satse på gode forebyggende tiltak. Et hoftebrudd kan være fatalt for eldre og koste opptil en halv million kroner i opptrening, og kanskje ender det med institusjonsplass. God forebygging er dokumentert å redusere risikoen betydelig.

Venstre foreslår derfor:

• Det må ansettes helsesøster for eldre på samme måte som vi har i forebyggende tjeneste for barn og familier. Det betyr f.eks. at alle over syttifem får tilbud om hjemmebesøk med gjennomgang av bolig, tilbud om kostveiledning, aktivitet og jevnlig oppfølging.
  • Det må prioriteres psykiatrisk sykepleier med fokus på de eldre. Det er like mye psykiske lidelser hos eldre som i resten av befolkningen. De blir imidlertid ikke prioritert verken i kommune- eller spesialisthelsetjenesten. Det fører til dårligere helse og redusert livskvalitet.
  • Det må bygges mange flere avlastningsplasser som gir muligheter for opptrening og samtidig avlastning for pårørende.
  • Det må utvikles et mye bedre dagtilbud for hjemmeboende som kan komme sammen med andre til måltider og aktivitet med en god skyssordning.
  • Folkehelsearbeid kan i langt større grad enn i dag rettes mot denne aldersgruppen gjennom f.eks. tilrettelegging av turer og møteplasser med aktiviteter.

Dette er svært billige ordninger for kommunen i forhold til hva institusjonsplasser koster.
I dag opplever eldre å måtte flytte opptil 4 ganger på få år. (Fra omsorgsbolig til bofellesskap, sykehjem og evt intern flytting.) Det er mer enn vanlige folk gjør i løpet av et helt liv. Alle som har prøvd, vet hvor slitsomt og krevende det er både fysisk og psykisk. Det igjen skaper risiko for dårligere helse.

Derfor er forslag om bygging av flere omsorgsboliger «feil medisin». De fleste hjem kan være en omsorgsbolig. Fauske har et godt etablert system av forebyggende tjenester rettet mot barn og unge, men det er nesten helt fraværende for den eldre befolkningen. Det er utrolig når en vet hvilken betydning det har for en god alderdom.

Vi må bruke ressursene på en annen måte. Ved å prioritere å få på plass demensboliger snarest vil sykehjemsplasser bli frigitt. Dette vil også avlaste utslitte pårørende.

Venstre vil ha en mye mer offensiv eldreomsorg med fokus på hvordan legge liv til årene!

Åshild Uhre leder og 3. Kandidat Fauske Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**