Telemark Venstre vil prioritere de videregående skolene

Student
Foto: Microsoft

Telemark Venstre vil satse 30 millioner kroner mer til videregående skolene i fylket – hvert år.

Det er opplest og vedtatt at Telemark sliter med en del utfordringer. Vi har lav befolkningsvekst og lav vekst i arbeidsplasser. Samtidig er utdannelsesnivået, sammenlignet med resten av landet, lavt.

Telemark fylkeskommune skal være en aktiv medspiller og bidragsyter for å få snudd disse trendene. Vi må gjøre noe på kort sikt, blant annet bli bedre til å legge til rette for entreprenørskap og gründere. Det er nemlig en forutsetning for økt bosetning at mennesker får seg den jobben de ønsker.

På lengre sikt, en jobb som vi må starte med nå, er å gi våre ungdommer et bedre grunnlag for å møte fremtiden. Da må vi først og fremst få ned tallene på elever som dropper ut av videregående skole. Gjennomført videregående skole er faktisk det viktigste grunnlaget for hvordan det går i arbeidslivet senere i livet.

Da har vi ikke noen valg, etter Telemark Venstre sin mening. Vi må satse på videregående opplæring, som inkluderer lærlingene. Dette er selvsagt viktig for den enkelte, men også for hele Telemark fylke.

I flere år har våre videregående skoler fått kutt i sine budsjetter. Det har blant annet gått utover videreutdanning av lærere og hjelp til den enkelte elev. Kravene til den enkelte lærer er stort og det er arbeidsgivers ansvar å legge til rette slik at elevene får de beste lærerkrefter, både faglig og pedagogisk.

Lærlingeplasser er en utfordring. NHO har tatt et initiativ der politikere rundt i alle fylkes kommuner skriver under et manifest der de forplikter seg til å jobbe for flere lærlingeplasser. Dette gjelder selvsagt også Telemark fylkeskommune. To effektive måter å gjøre dette på er at fylkeskommunen satser på lærlinger i egen organisasjon, og stiller strenge krav om lærlinger i bedrifter fylkeskommunen kjøper tjenester av. Slike krav må stilles i anbudsdokumenter.

Telemark Venstre vil være en garantist for at vi ikke kun tenker her og nå, men også på fylkes fremtid. Samfunnet er i stor endring og til de aller fleste yrker trenger en utdanning. Dette vil vi satse på, selv om det ikke er noen rask løsning på de utfordringer vi står ovenfor, men vi er sikre på at det er den langsiktige løsningen.

Olav Kasland beskjert

Olav Kasland