– Venstre vil aldri svikte sjukehuset

Foto: Steinar Larsen

Knut Bonvik (71) er ikke som alle andre pensjonister. Han er kanskje mer opptatt av naturvern, vindkraft, Grytdalen og Orkdal sjukehus enn noen gang. Alder er så definitivt ingen hindring for politisk engasjement!

Sakene over er bare noen av de han brenner for, og nettopp derfor er han nok en gang å finne på Orkdal Venstres liste til årets kommunevalg. Kombinasjon av kunnskap og engasjement blir aldri feil! Sjukehusets skjebne er en av de viktigste på mange år, mener Bonvik.

Knut Bonvik Utrolig
– Orkdal kommune har et meget godt helsetilbud for sine innbyggere. Vi har god legedekning, døgnvakt på sykehuset og gode tilbud innen sykehjem og omsorgstjenester. Kommunen ønsker vekst og er et regionsenter for nærliggende kommuner. Nå truer styret ved St.Olavs Hospital med å legge ned akuttberedskapen på sykehuset vårt. Sykehuset som har vært selve bærebjelken i hele distriktets helsetilbud i over 100 år. – Det er så man ikke kan tro det man hører, sier han.En nedleggelse av akuttberedskapen innebærer i praksis at medisinsk avdeling forsvinner. Da er det etter min mening ikke lenger et sykehus. Styret ved St.Olavs bruker et tallfestet pasientgrunnlag som indikator for å avgjøre akuttkirurgiens skjebne, men jeg stiller store spørsmålstegn ved denne metoden. Nå ser det imidlertid ut til at det kommer støtte fra uventet hold.

Faglig støtte
Knut Bonvik sikter til høringsuttalelesen fra Helsedirektoratet datert 17. august i år der det anslås at nærmere 65% av alle innleggelser på lokalsykehus skyldes indremedisinske årsaker. De fleste er eldre og avhengige av medikamenter, og flere lider av demens. I tillegg sliter mange av dem med livsstilssykdommer som KOLS, hjertesvikt og diabetes. Helsedirektoratet konkluderer med at denne pasientgruppen i stor grad vil kunne bli godt ivaretatt på et lokalsykehus. Kortere reise, hyppigere kontakt med pårørende og nært samarbeid med primærhelsetjenesten vil kunne bidra positivt til pasientforløpet. – Helsedirektoratets konklusjon er nok ikke overraskende for folk flest, sier Bonvik engasjert. Det er jo sånn situasjonen er!

Gir oss ikke

– Jeg er jo litt spent på om Helsedepartementet, styret i St.Olavs Hospital og direktør Nils Kvernmo velger å se bort fra Helsedirektoratets konklusjoner. Direktoratenes syn blir vanligvis tatt til følge av departementene. Uansett vil Orkdal Venstre kjempe for at sjukehuset skal bestå. – Vi kommer ikke til å gi oss og om nødvendig forfølger vi saken til topps i det politiske system, avslutter sjettekandidaten på Orkdal Venstres liste.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**