La Adalstjern være!

Adalstjernet med omgivelser ble fredet som naturreservat 30. juni 2006. Dette for å bevare et myrlandskap og en bøkeskog på Vestfoldraet som fortsatt har mye av sitt 9500 år gamle opprinnelige preg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Hva betyr en jernbanetrase til Bakkenteigen for Adalstjern? Jernbaneverket forteller oss om en ny variant kalt «Vest for Bakkenteigen» (17.6.2015). Dette er med stasjonsområde vest for høgskoleområdet. Hvis dette skal bli en realitet, må deler av bebyggelsen på høgskolen bygges om (les rives). Ulempen med dette alternativet, er at det berører Adalstjern naturreservat.

Sv, H og FrP skal ha for å være tydelige om foretrukket jernbanetrase. De ønsker Bakkenteigen. Deres standpunkt betyr samtidig at de aksepterer inngrep i Adalstjern naturreservat.

At Arbeiderpartiet ikke tar standpunkt til jernbanetrase i sitt partiprogram, er høyst merkverdig. Et av Hortens (antatt) største partier går til valg, uten å avsløre sitt standpunkt for velgerne. Å være utydelig i en av kommunens viktigste samferdselssaker på lang, lang tid, er høyst underlig.

Jeg skal være tydelig: Venstre ønsker ikke inngrep i Adalstjern naturreservat!

Niklas gruppe Niklas Cederby

3.kandidat