Orkdal Venstre – garantist for kulturlivet

Foto: Kristine Kvålsvoll

– Et rikt kulturliv bidrar til å øke livsgleden for ung og gammel. Torstein Grønningen (32) er ikke i tvil om at han har rett i sin påstand, og mener kommunen må bli en mer aktiv medspiller når gode idéer skal realiseres.

Entusiastisk, full av pågangsmot og positiv er bare noen av ordene folk har brukt om den fortsatt unge Venstre-representanten. Helt fra tidlig ungdomstid har han gjort seg bemerket både fra scene og som pådriver for et mangfold av kulturaktiviteter. Jobbmessig, som daglig leder i Klatrehallen på Orkanger, befinner han seg yrkesmessig også godt innenfor det utvidede kulturbegrepet.

Regionsenter forplikter

Alle har et forhold til kultur, men ikke alle tenker over kostnadene med å formidle og produsere kultur av høy kvalitet. Som by og regionsenter i vekst er det viktig å ta rollen som et kulturelt tyngdepunkt. Det betyr mye for oss som allerede bor her. I tillegg vil det øke oppmerksomheten og gjøre oss mer attraktiv i forhold til å rekruttere nye innbyggere, sier Grønningen. Orkdal Venstre ønsker å stimulere til et mangfoldig kulturliv. Det innebærer at kommunen må være en aktiv samarbeidspartner og økonomisk bidragsyter når lag og organisasjoner planlegger større arrangement.

Regionalt kulturhus

– Kommunens bevilgninger til Orkdal kulturscene og Orkdal kino må minimum ligge på dagens nivå, mener Grønningen. Som regionens hovedstad bør vi ha tilbud om konserter og forestillinger på et høyt nivå for det brede lag av befolkningen. – Innbyggerne fortjener et større og mer levende kulturhus. Dette må inkludere flere tilbud og funksjoner enn i dag og fungere som et flerbrukshus. En utvidelse må ses i sammenheng med påbygg av rådhuset i forbindelse med en mulig kommunereform. – Det er absolutt realistisk, mener Torstein Grønningen

Støtte til gode tiltak

I løpet av siste valgperiode har Orkdal Venstre gått i front for å øke bevilgningene til større kultursatsinger. Vi er svært positive til – og vil fortsette å støtte lokale initiativtakere som setter i gang med større arrangementer, konserter, festivaler og oppsetninger. Orkdal kommune har de siste årene bidratt sterkt til å utvikle flotte idrettsarenaer. – Nå er det tid for økt satsing på det øvrige kulturlivet, smiler fjerdekandidaten. Er du opptatt av kultur – stem Venstre!

Torstein Grønningen er aktiv på en rekke felt. Her som solist med Mannskoret Lerka.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**