Ikke la det beste bli det godes fiende

Handballfestivalen. Aktivitet og leik., Foto: Geir Angeltveit

Haldens idrettsliv trenger større hallkapasitet for flere idrettsgrener. Dette kan vi få til, men det forutsetter at vi begynner å se etter mulige løsninger med sunn økonomi heller enn å jage en drøm om «den største hallen mellom Gøteborg og Oslo» som enkelte promoterer.

Geir Helge

Og ja, det kan også bli en flerbrukshall en gang i framtida, men det vil skje for sent til å løse de akutte problemene breddeidretten sliter med nå. De som lar drømmen om bygging flerbrukshall, innen fire år, bestemme partivalget i høst, risikerer å bli skuffet. Enda verre blir det om man lar være å se etter løsninger som er overkommelige, men som vil øke hallkapasiteten.

Her er det lansert flere løsninger; Samarbeide med fylkeskommunen knyttet til utvidelser på Porsnes, tilknytning til ny sentrumsskole, eller utvidelse av Tistedalshallen. Det kan også være muligheter knyttet til nye Idd skole. Nå vil neppe noen av disse løsningene dekke hele behovet, men alle gir et skritt i riktig retning. Det er det vi trenger, og det er også mulig å få realisert flere av disse, og andre løsninger, men ikke samtidig. Dette forutsetter også at idretten selv blir med og søker etter slike alternativer og dermed bidrar til realisering.

Ved en slik kraftsamling kan vi løse idrettens behov i nær tid. Og for all del, drømmen om flerbrukshall kan holdes ved like og også blir virkelighet en gang lenger fremme. Min appell er derfor: Vær kritisk til fagre løfter i valgkampen. Sammen med andre partier, vil vi i Venstre bidra til bedre kapasitet for breddeidretten innenfor realistiske rammer.

Geir Helge Sandsmark
Ordførekandidat, Halden Venstre