Djevelen ligger i detaljene

Foto: Jo Straube

“Det er tre hovedproblemer med Halden FrP som jeg vil synliggjøre alternativer til. Det gjelder byutvikling, kultur og økonomisk ansvar,” skriver Per Magnus Sandsmark

Les hele leserbrevet hans her. Det ble publisert i Halden Arbeiderblad 4. september 2015.

Djevelen ligger i detaljene

Uttrykket i overskriften passer godt i en lokalvalgkamp. Valget står nemlig ikke mellom ja eller nei til idrettshall, eller enten Kirsti eller Thor. Det står mye mer på spill enn som så.

Etter åtte år i lokalpolitikken hadde jeg tenkt å ta en rolig valgkamp, og holde meg unna, men jeg klarer ikke la være. Halden FrP har fått være i fred i valgkampen. Det er sikkert fordi alle tror at FrP kan komme på vippen, og at også Ap åpner for samarbeid med FrP. Så viktig er tydeligvis makt.

Også i 2011 trodde alle at FrP ville komme på vippen, men da fikk overraskende nok Høyre, Venstre, KrF og Sp flertall alene. Heldigvis.

Det er tre hovedproblemer med FrPs politikk for Halden som jeg ønsker å synliggjøre alternativer til:

1. Byutvikling: Vi trenger en byutvikling som tar utgangspunkt i hvordan byen skal være for folk i fremtiden. Halden kommune vokser med 1 % i året. Det er behov for flere boliger, butikker og annen næringsvirksomhet, og det er flere planer om utbygginger i Halden. I plan- og bygningspolitikken er FrP nesten alltid på utbyggernes side. Det er synd. Halden Venstre vil ha en utvikling av sentrum, og av kommunen vår, som tar hensyn til innbyggerne. Vi må ha levende byrom, pene bygninger som passer inn i form, fasong, høyde og kvartalsstruktur. Den byen vi bor i kan ikke preges av kortsiktig økonomisk tenkning, men av langsiktige tanker om hva en god by for folk er.
  1. Økonomi: Vi har endelig klart å gå i balanse i Halden kommune. Likevel er det fremdeles langt igjen til vi har en sunn kommuneøkonomi der utgiftene står i stil med inntektene til Halden kommune. Det krever økonomisk ansvarlighet. FrP viser i sitt program og sine alternative budsjetter det motsatte: FrP vil både fjerne eiendomsskatten, øke antall investeringer kraftig og foreslår å øke driftsutgiftene veldig i flere sektorer. Det går ikke opp, og det viser at de ikke forstår det økonomiske alvoret vi har i Halden.
  1. Kultur: Vi leverer samme tjenestetilbud innen kultur og idrett i 2015, som vi gjorde i 2011, men vi leverer det billigere. Det er først og fremst fordi de ansatte i kultursektoren jobber effektivt og godt, og fordi vi som politikere har klart å skjerme kutt og finne alternative løsninger som gjør at vi fortsatt har Rockehuset, ungdomsklubben, et bibliotek som er åpent 6 dager i uken, tirsdags- og torsdagsgruppen, Blåseensemblet og Opera Østfold. Vi har til og med økt antall plasser i kulturskolen. Vi trenger politikere som prioriterer at Halden skal være en by vi lever i, ikke bare en by vi overlever i, de neste fire årene. Det å prioritere kultur krever politisk vilje. Det er jeg redd Halden FrP ikke har.

Vi haldensere er glade i byen vår. Det er mye snakk om økonomi i denne valgkampen. Det er naturlig, fordi bare om vi styrer forsvarlig økonomisk kan vi fortsette å gi et godt skole- og helsetilbud i fremtiden. Det er for lite snakk om byutvikling, om hvordan vi skaper liv mellom husene, om hvordan vi skal ha plass til nye innbyggere, om hvor og med hva alle haldensere skal kunne arbeide med i fremtiden. Det er i disse detaljene politikken ligger. Og det er i disse detaljene Høyre og Arbeiderpartiets vilje til å gi FrP makt blir mer skummelt.

Det viktigste for meg er at Halden skal være en by og en kommune som utvikler seg i tråd med hva mennesker trenger de neste 5-10-15-50 årene. Det er derfor jeg stemmer Venstre.

Per Magnus Finnanger Sandsmark (Venstre), avtroppende kommunestyremedlem og hovedutvalgsleder

Per Magnus Finnanger Sandsmark er avtroppende kommunestyremedlem for Venstre. I dette leserinnlegget går an til angrep på FrPs politikk for byutvikling, økonomisk ansvar og kultur.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**