Helhetlig innsats for barn og unge

Foto: Kristine Kvålsvoll

– Barn og unges oppvekstvilkår er i stadig endring. Som politikere har vi et stort ansvar for at rammevilkårene er så gode som mulig. Kari Garberg (62) gløder fortsatt for de yngste i lokalsamfunnet vårt.

Samfunnet vårt har endret seg mye de siste 20 årene. Det gjelder også her i Orkdal. Familiebegrepet i dag byr på en del utfordringer som tidligere tider var ukjent med. Mens man før siktet til «kjernefamilien» eller «storfamilien», er familielivet i dag preget av større mangfold. Barnehagen har fått en helt annen rolle i barns første leveår, og vi er blitt et flerkulturelt samfunn. Det gjenspeiles også i barn og unges tilværelse – barnas liv blir ikke mindre sammensatt enn voksnes, mener Garberg.

Tidlig og samordnet innsats

– Vi må legge til rette for at barn og unge opplever mestring og utvikling som et godt fundament for voksenlivet. Gode mestringsarenaer må skapes allerede i barnehage og i grunnskole.

Skal vi lykkes handler det ikke bare om gode planer, men at vi har en helhetlig innsats fra faginstanser, lag og organisasjoner og andre som arbeider med barn og unge. Det er viktig å videreføre MOT-arbeidet som vi har gode erfaringer med i Orkdal. Mangfoldet av fritidsaktiviteter er med på å sikre gode og trygge arenaer for barn og unge. For å unngå at noen faller utenfor er det viktig med et godt samarbeid med foreldre og ha fokus på tidlig samordnede tiltak. – Vi voksne må også ha mot og interesse til å bry oss om andres barn

Stolte ambassadører

Rus- og kriminalitetsforebyggende arbeid må fortsatt stå i fokus, sier Kari Garberg.

Orkdal kommune bør ha en målsetting om å gi barn og unge opplevelser som gjør dem til stolte ambassadører for kommunen vår. Vi må inspirere ungdom til å delta i ungdomsråd og medvirke i demokrati og samfunnsdebatt, mener Kari som er tredjekandidat på Orkdal Venstres liste til årets kommunestyrevalg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**