Den nye skoledagen

Foto: Hellle K. Hagen

Dersom vi skulle satt opp hele skolesystemet i dag hadde vi nok tenkt annerledes. Derfor mener Venstre det er tid for å se på hele skolehverdagen med en mer helhetlig tilnærming og vil jobbe med et konkret prøveprosjekt i Hortenskolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Vi må ta inn over oss at familienes hverdag har endret seg. Kvinners muligheter til å delta i arbeidslivet på lik linje med menn resulterer i at nå er både mor og far i jobb. Innføringen av et frivillig SFO-tilbud var i sin tid en tilpasning til den nye hverdagen. De fleste barn er nå på SFO og tilbringer i praksis hele dagen på skolen. Samtidig er det slik at foreldrenes økonomiske situasjon avgjør om man får delta på SFO eller ikke. Det betyr at ofte er det de barna som trenger det mest som bruker tilbudet minst. Er heldagsskolen mer eller mindre innført- bortsett fra for dem som ikke har råd?

Jeg mener de tradisjonelle daglige øvingsleksene i større grad bør integreres som en del av skolehverdagen. I dag pålegger vi barna og familien ekstraarbeid hvor den faktiske læringseffekten er usikker. For mange blir dette nok en syssel som må gjøres i en allerede hektisk hverdag. Resultatet blir en stressende leksesituasjon og vi hører om barn som opplever økt press og søvnplager. Vi voksne lærer at vi bør legge bort jobben å «ta fri» når vi kommer hjem. Burde ikke barna også ha det slik?

Mange foreldre sliter også med å gi barna tilstrekkelig hjelp med leksene noe som fører til økte forskjeller i barnas utvikling. Dagens leksepraksis reproduserer derfor sosiale ulikheter. Det er viktig at alle får den hjelpen de trenger på skolen.

Hadde vi skulle satt opp hele skolesystemet i dag hadde vi nok tenkt annerledes. Derfor mener Venstre det er tid for å se på hele skolehverdagen med en mer helhetlig tilnærming og vil jobbe med et konkret prøveprosjekt i Hortenskolen. Gjennom et tett samarbeid med skoleledelse og foresatte vil prosjektet se på løsninger som inkluderer blant annet lekser, ekstraundervisning, fysisk aktivitet og kulturskolen i skole/SFO-tiden. Målet er økt læring og utvikling for alle barn og utjevning av sosiale forskjeller. Skolen blir bedre, og kveldene blir bedre for både barn og voksne.

Venstres hovedlinje innen skolepolitikken er fortsatt å satse på eleven gjennom å satse på læreren. Vi er likevel villige til å tenke nytt for å tilpasse skolehverdagen dagens samfunn.

Horten Pernille Bruun-Lie Pernille D. Bruun-Lie

2.kandidat, Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**