Fremtidens knutepunkt…

Foto: Jernbaneverket

…av lokal, regional og nasjonal interesse, er på Skoppum Vest!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Jernbanetrasé bør handle om mer enn stasjonslokalisering! I leserbrev etter leserbrev argumenteres det for enten Skoppum Vest eller Bakkenteigen. Hvor går det buss? Hvor kommer jeg raskest frem? Hva trenger næringslivet? Hva er best for klima og miljø?

Mange leserbrev har oversett en avgjørende ting. Vi må løfte blikket, og se sammenheng mellom de to store samferdselsprosjektene i vår kommunen: jernbanetrasé og fjordkryssing.

3.september fortalte Gjengangeren at eksterne konsulenter anbefalte videre utredning av veitunnel mellom Horten og Moss. Ordfører Langfjell sa til avisen at dette var fantastiske nyheter, og at det ville bety vekst for Skoppum. En tunnel vil komme opp like ved en Skoppum Vest-stasjon og Undrumsdalkrysset!

Uansett om vi ønsker ferge, bro eller tunnel, vil hovedtrafikken Horten-Moss gå langs rv.19 og sørover på E18 i fylket. Da burde vi være smarte og fremtidsrettede, og legge til rette for fremtidens knutepunkt på Skoppum vest.

Vi har en kjempemulighet som ikke mange andre kommuner har. Vi kan etablere et knutepunkt som fanger opp nord-sør-gående trafikk på E18, øst-vest-gående trafikk mellom E18-E6 (og kontinentet) og togtrafikken langs Vestfoldbanen. Og det finnes areal til videre utvikling. Knutepunktet vil være av lokal, regional og nasjonal interesse. Tenk hvilket potensial og hvilken verdi dette vil ha for Horten!

Venstre ser sammenhengen mellom vei og bane. Fremtidens knutepunkt, av lokal, regional og interesse, er på Skoppum Vest!

Niklas CederbyNiklas gruppe

3.kandidat