Venstre satser på idretten

Venstre viser vei i Alstahaug. , Foto: Arne Langset

Under helgens idrettspolitiske debatt på torget i Sandnessjøen, holdt Inger Hansen, Venstres 2.kandidat, et innlegg. Les hele innlegget her:

Venstre sin satsing på idretten i Alstahaug

Alstahaug Venstre vil starte med å berømme idrettslagene i kommunen. Det gjøres masse godt arbeid og ikke minst stor dugnadsinnsats i regi av idrettslagene! Og dette er billig investering i folkehelsa for kommunen!

Alstahaug Venstre er for en variert breddeidrett og tilbud for alle aldersgrupper i kommunen. Med breddeidretten og gode trenere kommer også talentene fram. Satsing på fotball og håndball er bra, men vi ønsker også at de mange andre idrettsgrenene skal få mer fokus. På Tjøtta har vi f.eks hatt både trampolinetrening og fekting til stor begeistring for ungene. Og kanskje blir svømming nå den store idretten i Alstahaug? Det hadde jo vært moro! Men utvikling og kontinuitet er avhengig av trenere. Derfor ønsker vi også fokus på rekruttering av gode trenere.

V er klar over at det er trangt om plassene i hallene i Sandnessjøen og vi ønsker derfor å jobbe for mer spilleflate i Helgelandshallen. Vi er også klar over at man på Søvik nå mangler et rimelig halltilbud. Dette må vi finne en løsning på! Dessuten må Radåsmyra få et absolutt tiltrengt løft. Men ikke alle idretter krever kostbare anlegg, et godt eks. er sykling og orientering, så kanskje bør vi satse mer på utendørs idretter i en bunnskrapt kommune?

I dag er det familier som lever under fattigdomsgrensen. En god, kommunal utstyrssentral der man kan få låne det utstyret de trenger for å være med på de vanligste idrettene vil gjøre det mulig for alle å kunne delta. Dette er ikke minst et viktig tiltak for en god integrering av innvandrere og flyktninger.

Venstre er opptatt av folkehelseperspektivet. Det er ikke om å gjøre å få de som allerede trener mye til å trene enda mer, men å få de som er inaktive til å bevege seg litt. Her er lavterskeltilbud et nøkkelord. Bynære turområder vil komme under press i årene framover. Derfor vil Venstre kjempe for å verne Åsen, slik at denne perlen sikres som bymark.

Alstahaug Venstre er kjempeglade for at ordføreren under den idrettspolitiske debatten 5. september sa det var mulig at en idrettskonsulentstilling kunne kombineres med kulturkonsulentstillingene, for akkurat det mente vi måtte gå an, også!

Alstahaug Venstre har i tillegg i sitt partiprogram at vi vil:
 arbeide for nye idrettsanlegg
 ha gratis trening for barn og unge i kommunens idettsanlegg
 støtte Skigruppa i Leirfjord slik at skiinteressen kan spre seg i Alstahaug
 Utvide sykkel og gangveinettet
 Sikre forutsigbare og ubyråkratiske støtteordninger for frivillige lag og foreninger

Inger Hansen
Leder og 2. kandidat, Alstahaug Venstre