Vi vil ha en grønn kommune!

Foto: Venstre

Hver eneste dag tar vi valg som har konsekvenser for miljøet.

Hof Venstre vil være med og bidra til at det i vår kommune blir enkelt og lønnsomt å ta de valgene som er best for natur, miljø og klima. I Hof skal det bygges mange boliger i årene som kommer. Det er derfor viktig at kommunen ligger i forkant av dette og er med på å legge til rette for at utbygger gjør energisparende valg, det vil vi bidra til.

Hof Venstre vil også jobbe for at du som allerede har bolig i Hof skal få skattefradrag for utgifter som gjør boligen din mer miljøvennlig ved for eksempel å isolere bedre eller ved å bytte ut oljefyr med fornybar varme.

Et annet fokusområde er transport. En av de største klimautfordringene ligger i å redusere bruken av ikke-fornybar energi i våre biler. Vi i Venstre ønsker ikke å ta bilen fra folk. Å bo i en landbrukskommune med avstander til skole, butikk og aktiviteter krever at man har tilgang på egen bil. Innbyggerne i en småkommuene som Hof vil aldri kunne få et kollektivtilbud likt det man kan i byene. Vi ønsker i stedet at kommunen legger til rette for at vi kan øke vår elbilpark. Venstre vil arbeide for at kommunen får ladepunkt for elbiler, og hurtig-ladestasjoner og fyllestasjoner for hydrogen. Vi ønsker at nullutslippsbil skal bli et naturlig alternativ også for oss her i Hof.

I tillegg skal vi være en pådriver for flere sykkel og gangstier i kommunen.

Kim Hjardar
1. kandidat Hof Venstre