Vi må hjelpe Syriaflyktningene

Nittedal Venstres toppkandidater ved kommunevalget 2015., Nittedal Venstre

– Nittedal kommune må ta i mot det antall flyktninger fra Syria som regjeringen ber oss om. Norge har et ansvar for å hjelpe til, både her hjemme, i andre land i Europa og i nærområdene, sier varaordfører Inge Solli (V).

Solli minner om at Nittedal kommune har vedtatt å ta i mot 30 flyktninger i år, og det er en økning fra 15 flyktninger i fjor. Tallet har blitt oppjustert ytterligere med 2 personer etter kommunens svar på regjeringens tilleggsanmodning om å ta i mot flere flyktninger. Dermed er måltallet bosetting av 32 personer i løpet av 2015.

– Flyktningenheten i kommunen er styrket de senere årene, og har både mer kompetanse og ressurser enn tidligere. Kommunen står derfor godt rustet til å ta i mot flere flyktninger. Bidrag fra frivillige organisasjoner slik som Røde kors og Turkammeratene i flyktningarbeidet er også svært positivt. Vi har utfordringer når det gjelder å skaffe boliger til flykningene, og der trenger kommunen et godt samarbeid med innbyggere som har mulighet for å leie ut, sier varaordføreren.

Flyktningsituasjonen i Syria, Middelhavet og deler av Europa er svært alvorlig. Ikke siden andre verdenskrig har det vært så mange mennesker på flukt i vår del av verden.

– Vi ser heldigvis et sterkt folkelig engasjement i Norge for å bidra, og dette må følges opp i praktisk politikk både fra regjeringen og kommunene, sier Solli.

Konkret mener Venstre at følgende nå må gjøres:

• Økt innsats for å hjelpe i nærområdet.
  • Være med på en felles byrdefordeling i EU – en felles europeisk dugnad.
  • Behandle asylsøknader fra Hellas og Italia her i Norge, etter avtale med landene.
  • Framskynde mottak av de flyktningene fra Syria som vi har forpliktet oss til i 2016 og 2017 og om nødvendig utvide totalantallet.
  • Økte midler til det norske mottaksapparatet.
  • Sende et nytt skip til Middelhavet.
  • Vri EØS-midler og bistandsmidler til Europas sørkyst.
  • Opprette flykningsentre i Nord-Afrika i samarbeid med de aktuelle land.
  • Sende Norge til EUs krisemøte, der vi må sørge for at de som virkelig trenger det, finner en trygg vei til Europa og at det etableres en byrdefordeling mellom de ulike land.

Avtalen som ble inngått på Stortinget om flyktninger fra Syria er etter Venstres syn en bunnplanke og ikke en avtale om hva Norge maksimalt kan gjøre. Norges innsats må suppleres med ytterligere tiltak og økte bevilgninger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**