Grønn byutvikling

Joakim Karlsen

Vi i Halden Venstre tror på og jobber for grønn utvikling. Her skiller vi oss fra MDG som mener avvikling og negativ vekst er eneste farbare vei. Det er mulig å kombinere økonomisk vekst med lokale miljøtiltak som monner. Et godt eksempel på et slikt tiltak er at vi bygger nytt der det er bygd fra før.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Det er bra for miljøet og naturen at haldenserne kommer sammen i sentrum. Fortetting av byen, med prioritering av gående, syklende og kollektivtilbudet, reduserer utslippet av klimagasser til atmosfæren. Korte avstander, gjenbruk av varme og generell god utnyttelse av kommunens infrastruktur, har store miljøgevinster og reduserer også kommunens utgifter til vedlikehold og drift.

Fortetting er bra for å bevare og forbedre Haldens fine turområder. Det er mange små bynære skogsområder som kan bevares og bindes enda bedre sammen og gi Haldenserne enda bedre trenings- og turmuligheter. Ved å bygge der det er bygd fra før, kan jordbruksområdene rundt byen vernes, og fortsette å gi trygghet for maten vår. Det er viktig at bøndene i Halden fortsetter å dyrke jorda.

Det er nødvendig at fortettingen av Halden skjer på riktig måte. Byarkitekturen må fylles inn med respekt for omliggende bygninger og det må settes av plass til parker og felles byrom. Dette er en utvikling som må gå over tid, og gjort riktig vil det legge et grunnlag for et åpent, sosialt og kreativt byliv i kommunen.

Fortetting skaper liv i sentrum, legger til rette for innsparinger og er bra for miljøet. Første steg må være å vedta sentrumsplanen, et godt tiltak vi ikke trenger å vente med!

Joakim Karlsen

Leder og 3. kandidat, Halden Venstre