Ny kurs for Sande

Foto: Sande Venstre

Venstre ønsker en ny økonomisk kurs, et mer åpent og demokratisk Sande, flere lokale arbeidsplasser og tilrettelegging for at flere tar miljøvennlige valg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Ny økonomisk kurs.

Vi vil snu den økonomiske nedgangen i Sande. For å klare det må vi øke inntektene og vi må effektivisere og forbedre tjenestene.

Vi må ta vare på den viktigste ressursen kommunen har – de ansatte. Vi vil derfor redusere det høye sykefraværet i Sande. Det er bra for de ansatte, økonomien og ikke minst for tjenestene.

Vi vil se på mulighetene for å skape nye inntekter for kommunen. Kommunen bør vurdere å delta i næringsutviklingselskaper og utrede mulighetene for å øke inntektene ved å satse på fjernvarme, vindkraft og vannkraft. I tillegg til å kunne gi kommunen gode inntekter vil det være et viktig miljøbidrag.

Ny demokratisk kurs.

Vi vil ha mer åpenhet og demokrati. Vi må få debatten tilbake til kommunestyret og tilbake til folket. Politikerne er folkets tjenere.

Vi ønsker å engasjere innbyggerne i utviklingen av Sande. Innbyggerne vet hvor skoen trykker. Vi ønsker åpen spørretime i kommunestyret, vi ønsker flere folkemøter og vi vil flytte ordførerkontoret ut til der folk er.

Flere lokale arbeidsplasser.

Vi ønsker å tilrettelegge for mer lokalt næringsliv. Kommunen må spille på lag med næringsrådet, ha en serviceorientert tilnærming til gründere og eksisterende næringsliv.

Flere lokale bedrifter vil medføre mindre tid på reise og økt lokal handel.

Et grønt skifte.

Vi vil legge tilrette for at det skal være enklere å leve miljøvennelig. Det trengs flere gang- og sykkelveier i Sande. Trygge skoleveier må prioriteres.

Stasjonen trenger oppgradering, med varmeskur slik at det er levelig å vente på toget om vinteren, og med sykkelhotell slik at sykkelen din står der også når du kommer hjem igjen.

Spille på lag.

Kommunen må ha en positiv innstilling til lag og foreninger. Frivilligheten lever velferd i ypperste kvalitet. Kommunen bør se på hvilke samarbeidsordninger som kan igangsettes for å skape vinn-vinn situasjoner. Idrettsfritidsordning kan være et smart sted å begynne.

En ny kurs.

Venstre ønsker å spille på lag med innbyggerne og foreningene i Sande. Sammen skaper vi en strålende fremtid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**