Valgteknisk samarbeid med de borgerlige

Ullensaker Venstres representanter i kommunestyre og hovedutvalg for teknisk, idrett og kultur, Foto: Malin Borgen og Karoline Grønbekk Nyberg

Mandag kveld vedtok en utvidet kommunestyregruppe i Ullensaker Venstre å inngå valgteknisk samarbeid med FrP, Høyre og KrF.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Venstre gikk til årets valg uten å ha knyttet seg til noen av blokkene. – Vi ville se an resultatet, og søke samarbeid der vi kunne få gjennomslag for mest mulig av vår politikk, sier gruppeleder Roger Axelsson.

Vi jobbet lenge for et sentrumsalternativ sammen med Alternativ Ullensakerliste og Miljøpartiet De Grønne, men dette sprakk da MDG valgte å samarbeide med Ap, Sp og SV/Rødt. Disse forhandlingene på venstresiden ble vi ikke invitert til, fortsetter han, og dermed valgte vi å gjøre som for fire år siden og samarbeide med de borgerlige som er i posisjon.

Representert i hovedutvalg

Venstre får en representant i hovedutvalget for teknisk, idrett og kultur samt en vararepresentant til formansskapet (HOP). I tillegg har partiet forventninger om representasjon i kontrollutvalget. – Plassene i hovedutvalgene gir oss en helt annen mulighet for gjennomslag for vår politikk enn hva vi ville ha fått ved å bli stående utenfor siden det faktisk er her avgjørelsene blir gjort, poengterer Axelsson.

Et grønnere Ullensaker

– Vi har store ambisjoner om å dreie kommunen i grønn retning, det er faktisk i kommunene det grønne skiftet må foregå innen transport, næringsliv og hjemme hos deg og meg, understreker Axelsson som gleder seg over tilsvarende signaler fra flere andre partier i kommunestyret. En forsterket satsing på barn og unges hverdag står også høyt på Ullensaker Venstres dagsorden for de neste fire årene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**