Irene er nyvalgt fylkesvaraordfører og Roar fortsetter som fylkesråd for utdanning

Foto: Steinar Bleken

Venstre i Troms har valgt å gå inn i det nye fylkesrådet i Troms sammen med Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig folkeparti. Roar Sollied fortsetter som fylkesråd for utdanning. Irene Dahl, Venstres fylkesleder i Troms, ble valgt til fylkesvaraordfører. Iren er i sin første periode som fylkestingspolitiker og blir medlem av utdanningskomiteen. Hun var toppkandidat for Troms Venstre ved siste stortingsvalg. Irene Dahl, bosatt i Tromsø, er førsteamanuensis ved UiT og har doktorgrad innenfor havrett.

-Det blir spennende å jobbe politisk på regionalt nivå siden jeg også møter for Troms i Venstres landsstyre. Også har jeg jo solid støtte i veteranordfører Knut Werner, sier Irene Dahl.

Ny gruppeleder blir Jan Fjellstad, tidligere varaordfører i Harstad. Han tiltrer Komiteen for næring, kultur og helse. Roar Sollied ble reutnevnt til fylkesråd for utdanning og har dermed permisjon fra fylkestinget så lenge han er i vervet. Maria Serafia Fjellstad, som rykket opp fra ellevte til andreplass, fikk fritak fra fylkestinget. Hun er lege, småbarnsmor og ble tidligere i høst varaordfører i Harstad, der Venstre doblet oppslutningen.

Venstre har gått i en koalisjon med partier som alle gikk fram ved valget. Partiene vil styrke det regionale nivået, noe som har vært viktig for Venstre, ikke minst med tanke på at videregående skoler får best bredde og tilbud over et større geografisk område. Det nye fylkesrådet vil beholde en desentralisert skolestruktur, og Sollied får oppdraget med å operasjonalisere de nye strategiene i Fylkestingsmeldingen om fag- og yrkesopplæring, som det var stor konsensus om i junitinget.

Fylkesrådet vil sterkt fremme Troms og landsdelen overfor sentrale myndigheter, for eksempel i saker som angår inntektsoverføringer, Forsvarets struktur og sentralisering av makt.

Venstre er fornøyd med at fylkesrådet har som mål at Troms skal bli landets fremste miljøfylke med økt satsing på fornybare ressurser og energiøkonomisering. Strategier vil bli innarbeidet i den nye Klima- og energiplanen. Satsing på kollektivtrafikk og trafikksikkerhet har også vært svært viktig for Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**