Båt, ferger og lærlingeplasser i statsbudsjettet

ferge ferje Osterøy
Ole Bull ferge Osterøy, Foto: Kjersti I. Vevatne

Mer til båt og fergefylkene med Venstres forslag til statsbudsjett.
Lærlingtilskudd økes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Det er særlig to forhold som er utfordrende for Nordland fylkeskommune: Utgifter til samferdsel og manglende lærlingplasser

Nordland Venstres fylkestingsgruppe er svært tilfreds med at Venstre i sitt alternative statsbudsjett har styrket disse områdene, sier gruppeleder May Valle.
Venstre krever 60 millioner til fylkene som taper mest på nytt inntektssystem. For inneværende år betød det en styrking til Nordland på 22 millioner. Samhandling mellom flere fylkeslag førte frem.

Vi er fornøyd med at også i år bidrar Venstre ved å kompensere for tap i nytt inntektssystem, sier sentralstyremedlem Arne Ivar Mikalsen og håper på gjennomslag for dette i forhandlinger med regjeringspartiene.

Det nye inntektssystemet som innebærer omfordeling mellom fylkene har bred oppslutning i Stortinget. Fylkesrådsleder Thomas Norvoll sa under debatten til tiltredelseserklæringen at han hadde ingen tru på at dette ville endres med andre parti i regjering. Imidlertid er alle enige om at fergefylkene har ekstra store utfordringer. Ut fra dette faktum har Venstre også i år krevd økt kompensasjon for tap som følge av omfordelingen. Dette er vi svært fornøyd med sier gruppeleder for Nordland Venstres fylkestingsgruppe May Valle.

MER TIL LÆRLINGORDNINGEN
Ungdom skal kunne fullføre sine utdanningsløp! I Nordland står nå 200 elever i fylket uten lærlingkontrakt. Venstre ønsker å styrke ordningen og øker tilskuddet med kr 5 000 pr kontrakt.

Nordland Venstres fylkestingsgruppe
May Valle