Venstre kjemper for Sameskolen i Hattfjelldal

Anja Johansen og Franziska Wika
Anja Johansen og Franziska Wika, Foto: Simen Vangen / privat

Det går mot budsjettforhandlinger på Stortinget, og mandag legger Venstre fram sitt forslag til statsbudsjett. Blant sakene Venstre vil forhandle med regjerninga om, er Sameskolen for Midt-Norge / Gaske-Nøørjen Saemienskovle. I Venstres budsjettforslag er det satt av 3,3 mill. til skolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

– I Venstres budsjett er hovedlinjene at vi vil gjøre Norge grønnere og at vi vil styrke satsinga på oppvekst og skole, sier Anja Johansen, leder i Nordland Venstre, og Franziska Wika, kommunepolitiker for Venstre i Vefsn. Vi er forberedt på at det kan bli utfordrende for våre stortingspolitikere å få gjennomslag for Sameskolens fortsatte eksistens, men vi er også glade for at dette er noe av det våre folk på Stortinget vil kjempe for i forhandlingene, sier de to.

Planene for Sameskolen for Midt-Norge/ Gaske-Nøørjen Saemienskovle går ut på å slå sammen tilbud i Hattfjelldal med tilbud i Trøndelag, i praksis legge ned tilbudet i Hattfjelldal. Det dreier seg om opplæring i sørsamisk språk spesielt og samisk kultur generelt. Via feilframstilling i media har en misforståelse om elevtall bredt seg. Skolen har elever, men opererer ikke lenger som internatskole. Dette har av enkelte blitt oppfatta og framstilt som om skolen ikke har faste elever.

Franziska Wika har reist interpellasjonssak i Vefsn kommunestyre og flere av Nordland Venstres politikere har hatt samtaler med partiets stortingspolitikere om saken.

– Sameskolen berører spørsmål av nasjonal karakter; dette dreier seg om urfolksrettigheter, om å bevare et kritisk truet språk, om å bevare og drive opplæring i særegne kulturuttrykk, osv. Sørsamisk er en minoritet i minoriteten. Storsamfunnets bidrag til å styrke eller kvele samiske språk og samisk kultur definerer oss som kulturnasjon. Spørsmålet om fortsatt drift for Sameskolen i Hattfjelldal er et skole- og kulturpolitisk spørsmål. I et av verdens rikeste land er vi bra fattige om vi reduserer dette til et rent økonomispørsmål, avslutter Anja Johansen og Franziska Wika.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**