Et liberalt og maritimt blikk på Bystyremøtet 29.10.15

Bodø Bystyre, Foto: Bodø kommune

Ny ordfører og varaordfører er på plass, og et mørkerødt flertall benyttet sitt første møte ved roret til
å endre kurs og søke nødhavn.

Vi får håpe de tør å begi seg ut på sjyen igjen etter Stormen. For Bodø kommune hadde vind i seilene da de mørkerøde tok over. Det er ingen grunn til at ikke farten og given skal kunne fortsette. Men da må AP og co vise at de kan enes andre ting enn om å si nei og å kjøre omkamper.

For Venstres del var det første Bystyremøtet starten på fire år i opposisjon. En givende og interessant affære. Vi skal være Redningsskøyta de neste fire årene. Spesielt vil jeg trekke frem følgende saker som Venstre viet oppmerksomhet, og som fortjener en liten gjennomgang:

PS 15/102: Rusboligene i Hålogalandsgata 131.
Her padlet forrige posisjon (med Venstre om bord) rundt i en sprukken budsjettholk. Vi klarte ikke å finne nok penger i budsjettet til å drive H131 og måtte finne nye løsninger. Vi ønsket å se om de frivillige organisasjonene kunne levere bedre tjenester for en billigere penge. Men anbudsrunden havarerte og prisen kom aldri på bordet. Her fortjener avgåtte posisjon kritikk for dårlig gjennomføringsevne. Heldigvis har den nye posisjonen funnet penger til drift, og rusboligene kan åpne. Dette vil bli hardt i budsjettarbeidet, men Venstre er enige i at Rusboligene i Hålogalandsgata bør prioriteres.

PS 15/106 og 125: Kommunalt parkeringsanlegg i Bodø Sentrum.
Det forrige Bystyret vedtok å legge parkeringsgarasjen i sentrum til Solparken/Rådhusparken. Et godt vedtak, etter Venstres syn. Fordi gatene kan tømmes for biler, parkene oppgraderes, og parkeringsplasser til byens besøkende sikres. Et byutviklingsprosjekt, intet mindre. AP var imot. De er fortsatt imot, og omgjorde derfor vedtaket. De vil heller bygge parkeringshus utenfor Fylkesbygget. De vil ikke ha bilene i sentrum, men sluse de gjennom Hålogalandsgata og inn til Fylkesbygget. Venstre mener dette legger til rette først og fremst for de som jobber i Nerbyen, og ikke for besøkende til hele Bodø Sentrum. Det interessante i denne saken er at AP sier de har lyttet til næringslivet. De har snakket med Bodø Gårdeierforening, Bodø Næringsforum og enkeltaktører i næringslivet. Vel, de har ikke lyttet til de to førstnevnte som begge har forfektet plasseringen i Solparken/Rådhusparken. Så hvem er da enkeltaktørene som har fått sin vilje oppfylt? Man kan bli konspiratorisk av mindre. For øvrig kan nevnes at Høyre forfektet en både- og-linje og ville ha parkering både her og der. Venstre mener alternativet i Solparken/Rådhusparken holder i massevis, og at det derfor er best å realisere nettopp dette.

PS 15/107: Grand Hotell: hvor høyt skal de få bygge?
Grand Hotell har søkt om å få bygge ut og ønsker å bygge en etasje høyere enn hva reguleringsplanen åpner for. I prinsippet mener Venstre utbyggere må forholde seg til planene. Her har praksis sklidd ut. Det gir oss følgende dilemma: Skal Grand få lov siden alle de andre har fått lov? Eller skal Grand få nei fordi vi må gjenopprette respekten for planen (til tross for at det i realiteten ikke fins gode argumenter for å holde oss til planen)? På nabokvartalene er byggene høyere enn det Grand Hotell søker om. Dermed vil ikke Grand ruve i forhold til disse. Det er dessuten ikke kommet inn noen klager på omsøkte høyde. Grand argumenterer for at det ikke er økonomi i prosjektet dersom de må kutte en etasje. La det være klart: det siste argumentet er syltynt. Men det faktum at søker er et næringsbygg, som fremmer reiseliv og skaper arbeidsplasser i byen er relevant. Etter litt diskusjon sto vi igjen med planen i seg selv som eneste argument mot en ekstra etasje. Venstre stemte dermed for, men ble nedstemt av det nye flertallet. Dermed ble Grand Hotell en etasje lavere.

PS 15/111 Hyttefeltet på Kvalnes.
Hyttefeltet på Kvalnes ble vedtatt i forrige periode, mot store protester fra naboer og beitenæring. Dette har vært en vanskelig sak, ingen tvil om det. Området har siden tidlig 2000-tall vært regulert til hyttebygging og beitebruken har vært tillatt inntil videre. Når så et konkret hytteprosjekt foreligger, steiler lokalbefolkningen. Prosjektet er digert, ingen vil ha det. Venstre bidrar til å halvere størrelsen på hyttefeltet, men plutselig er det tvil om arealbruken. Landbruksnæringen mener konsekvensene for beitenæringen er dårlig utredet og ønsker å klage til Fylkesmannen. Bystyret skal behandle klagen før den sendes inn. Venstre ønsker at klagen skal behandles hos Fylkesmannen fordi det er av stor prinsipiell interesse å få en avklaring på om en allerede vedtatt overordnet plan for arealbruk kan utfordres i en detaljreguleringssak, på bakgrunn av mangelfull utredning av konsekvenser for en næring som området ikke er regulert for. Med andre ord: har beitenæringen en god sak eller ikke? Dessverre får vi aldri svar på dette fordi det mørkerøde flertallet sporenstreks omgjorde hele vedtaket om hyttebygging slik at klagen ble irrelevant. Her har de dratt hele båten på land, for å holde oss til det maritime bildet.

PS 15/121: Kommunestruktur – status og videre prosess.
Når det gjelder kommunereformen, varsler AP og co full stopp. Eller var det SP og co? ‘Kommunesammenslåing skal kun skje på frivillige initiativ fra nabokommunene’, heter det i den mørkerøde samarbeidserklæringen. Venstre mener kommunestrukturen i Norge er gått ut på dato for lenge siden. Noe må gjøres. For Bodøs del er det helt kurant å være som vi er. Men vi har et ansvar som største kommune i regionen å følge opp samtalene vi allerede har hatt med våre nabokommuner og være med på å finne gode løsninger for regionen som helhet. Å dra båten opp på land, og i tillegg sitte musestille i den, er en ansvarsfraskrivelse fra fylkeshovedstaden. Jeg skjemmes og gremmes.

Konklusjonen fra det første bystyremøtet i perioden er at den mørkerøde agendaen er noe sjøudyktig. Fokus må flyttes bort fra alt de er imot og over til hva vi kan få til. Venstre bidrar gjerne til å sjøsette gode saker. Vi ser frem til fortsettelsen!

Ida G. Johnsen
Gruppeleder, Bodø Venstre.