Familiens hus: avklaring i sikte!

Anita Mikalsen, medlem av helse- og omsorgsutvalget., Foto: Elise Jenssen

Venstre har fulgt prosessene tett, og vært opptatt av at veivalgene for prosjektene Helsehuset og Familiens hus må tas med politisk forankring. Venstre er levende opptatt av forebygging, og av at å samlokalisere tjenester rettet mot barn og familie bidrar til å tilgjengeliggjøre disse, skape lavere terskel og bedre samhandling. Venstre har derfor også vært indignert når Helsestasjonen uten politisk behandling var dratt inn i annet prosjekt. I gårsdagens møte i Helse- og omsorgsutvalget løftet Venstres Anita Mikalsen igjen fanen for forebyggende arbeid og for Familiens hus.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Det var riktignok ventet en sak som kanskje tydeligere konkluderte om man ønsket en modell hvor deler av disse tjenestene ble lagt inn i det planlagte Helsehuset, eller om man i større grad ser for seg en samlokalisering av alle tjenester mot barn og familie. Det gjorde saken ikke; men for Venstre oppleves det likevel som en stor seier når Rådmannen viser så stor forståelse for intensjonene bak Familiens hus-konseptet, og vilje til å gå videre i utredningen. Dette støttet derfor Anita Mikalsen opp om.

Samhandlingsreformen fra 2009 og Helse- og omsorgsplanen for Harstad fra 2012 sier begge at forebyggende tjenester skal være det grunnleggende. Helsestasjonen har ved de siste to års statsbudsjett blitt gitt økende overføringer, som et sterkt signal for at dette også er en statlig prioritering. Venstre har derfor engasjert seg sterkt i konseptet Familiens hus. Som konsept ble det i 2010 vedtatt ønsket i Harstad, men man har ikke satt av midler til gjennomføring. Familiens hus er en modell hvor forebyggende tjenester rettet mot barn og familie er samlet bak en dør; som gjennom lavere terskel når flere, og som gjennom samarbeid blir bedre. Helsestasjonen er navet, som et tilbud for alle, og samlokaliseres med eksempelvis PPD, barnefysioterapeut, barnevern og familievernkontor for å sikre lavere terskel, tverrfaglige samarbeid og helhetlig tilbud. Målsetningen er å fremme trivsel og god helse for barn, unge og deres familie, samt å styrke barn og unges oppvekstvilkår. Barn skal ikke være kasteballer. Dette er den foretrukne modellen også fra statlige myndigheter, med gode erfaringer fra mange norske byer.

Visjonen for en bedre tjeneste for barn, unge og deres familier holdes i hevd, og diskusjonen fortsetter i kommunestyremøtet 26.november.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**