– Et budsjett som tar det grønne skiftet på alvor

Anja Berggård Endresen i budsjettdebatten i fylkestinget., Foto: Venstre

Tirsdag behandlet fylkestinget budsjettet for 2015. Venstre er med i et flertall som prioriterer et grønt skifte for Rogaland og forebygging av frafall i den videregående skolen. Venstres Anja Berggård Endresen holdt hovedinnlegget til Venstre i budsjettdebatten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Les innlegget slik som det ble framført i fylkestinget under:

I helga var jeg i Egersund. Jeg var i en by der 150 år gamle hus stod i fare for å bli dratt av grunn, eldresenter måtte evakueres pga vannets herjinger og der man etter flommen konkluderte med at ”dette må man bli vant med”. Ekstremvær har blitt en faktor vi også må leve med og forberede oss på her. Virkningene fra den globale klimakrisen kjennes også langs Eieåne i Okka By.

Den globale krisen som likevel opplevdes veldig lokal dersom man søndag befant seg på Sør-Vestlandet, er bakgrunnen for alle som deltar under klimaforhandlingene i Paris akkurat nå. Viktige temaer der er utslippskutt og klimatilpasning.

De grønne innspillene, medias omtale om de grep som må tas, har ført til at ”det grønne skiftet” ble kåret til årets nyord av Norsk Språkråd. Venstre snakket om det grønne skiftet mange, mange år før det toppet popularitetslisten til Norsk Språkråd.

Venstre har sammen med de andre posisjonspartiene fremmet et budsjett som tar det grønne skiftet på alvor. ”Me gjør någe med det”.

Tidenes kollektivløft er et av de grepene vi tar. Å øke kollektivandelen innebærer en kindereggeffekt. Færre biler på veiene, medfører mindre forurensing. Færre biler på veiene, medfører bedre fremkommelighet og kortere reisetid for de som likevel kjører bil. Kortere tid i kø for både privatbiler og kollektivkjøretøy, medfører færre unødige klimautslipp. Vinn vinn for alle parter. Over 90 millioner kroner legges inn i økte tilskudd sammenliknet med 2014.

Vi får en omfattende ruteøkning spesielt på Nord Jæren og det vil gjøre det mer attraktivt å reise kollektivt til jobben. Du trenger ikke lenger kikke på klokken og ”taime” avtalene dine. Kollektivtilbudet mange steder vil være så godt at det bare er å dra til holdeplassen fordi neste buss aldri er langt vekke.

Vi får et endret sonesystem, som for svært mange innebærer at det blir rimeligere å reise kollektivt. Og så er det ekstraordinære tiltak som også videreføres. For to dager siden viste TV2 innslaget om ordningen med tikroners busser på Haugalandet som har ført til en trafikkøkning på 6-8 prosent.

Om ikke det var nok, så vil vi også at Kolumbus gjennomfører en prøveordning på Nord-Jæren med noen uker med gratis buss, for at enda flere skal bli overbevist om at det å kjøre kollektivt er et svært godt alternativ.

Les også: – Et budsjett som motvirker frafallet og styrker demokratiet

Arbeidet med egne filer for bussen fortsetter også, og gjør fremkommeligheten bedre. Det innebærer kortere reisetid.
Det grønne skiftet innebærer også mye mer enn kollektivsatsingen. I budsjettet som Venstre legger frem sammen med Krf, Senterpartiet, Arbeiderpartiet, Mdg og Sv har vi også lagt inn en ti millioner kroners økning i investeringer i sykkelveier sammenliknet med det budsjettet som rådmannen la frem.

Vi vil også ha en sterkere sykkelsatsing i Rogaland. Vi ønsker at det utarbeides en strategiplan for sykling i Rogaland. Vi vil legge forholdene bedre til rette for både hverdagssyklister og tursyklistene. På kort sikt innebærer det enkle tiltak som vil forbedre hovedrutene gjennom fylket, men vi ønsker også å søke om midler fra det statlige prøveprosjektet knyttet til bygging av gang- og sykkelveier som har god trafikksikkerhet, men litt enklere standard.

Det grønne skiftet og klimagrepene i dette budsjettet, ser vi også når vi slår fast at fergedriften til Fylkeskommunen skal bli mer miljøvennlig. I fremtidige anbud skal vi stille krav til nullutslipp eller lavutslippssteknologi. Det er ingen grunn til at Rogaland med sine fjorder og båter, ikke skal gå i front og være fylket som har den mest miljøvennlige fergedriften.

Vi tar også grep i fylkeskommunens egne rekker, eller i fylkeskommunens egen bilpark. Når de bilene som fylkeskommunen selv eier skal byttes ut, skal de byttes ut med nullutslippsbiler og da fortrinnsvis elektriske biler sådann.

Vi vil også ha en sak for å få økt tilgang til ladestasjoner ved fylkeskommunale bygg.

Vi vil også stille miljøkrav ved innkjøp av varer og tjenester. Fylkeskommunen skal stille krav til leverandørene om miljøsertifisering ved når vi handler inn varer eller kjøper inn tjenester.

Når jeg ser utover salen i dag, slår det meg også at vårt grep for å innføre papirløse møter gjennom at vi heller har sakspapirene digitalt, vil være en god ting. Det grønne skiftet handler ikke bare om de vedtak som fattes i Paris i disse dager, men også om de grep som vi tar lokalt og regionalt.

Venstre er stolte av å stå bak et budsjett som har alle disse grepene i seg. Dette budsjettet tar det grønne skiftet på alvor, vi ”gjør någe med det”. Det grønne skiftet skjer først når ord blir omsatt i handling, og det skjer når vårt budsjett blir satt ut i live.
Vi har en klimaplan i fylket og vi følger den opp med konkret handling. I klimaplanen tar vi vår del av ansvaret for at Norge skal oppfylle sine internasjonale forpliktelser til å redusere utslipp som bidrar til global oppvarming. Vi har ambisiøse mål økt produksjon av fornybar energi, redusert energibruk i fylket og reduserte utslipp av klimagasser. Det er viktig med intensivert innsats for at vi skal klare disse oppgavene.

Å tenke grønt, er å være fremtidsrettet, men også å ta grep nå.

Å være fremtidsrettet, men ta grep nå, gjør vi også på andre områder enn i miljøsakene. Grønt skifte innebærer omstilling og vi trenger kompetente og kreative ungdommer i fylket vårt som ser nye måter å gjøre ting på og som kan være med og starte opp nye næringer.

Jeg er særdeles glad for at vi har satt av ti millioner kroner for å bekjempe frafall i videregående skole. Elevene er fremtiden vår, vi har ikke råd til å la dem falle av lasset. Med ti millioner kroner ekstra, kan vi tilrettelegge bedre, følge opp bedre og yte bedre bistand for å skape den gjennomføringen vi trenger.

Til slutt vil jeg benytte anledningen til å takke partiene vi har forhandlet med. Det har vært spennende, utfordrende og givende. Og det gav veldig mersmak, så la oss gjenta det neste år også.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**