Politik är att vilja

Foto: Vefsn Venstre

Handlekraft og vilje er i ferd med å bli en etterspurt vare igjen. For Olof Palme var dette selve kjernen i politikken. Politikk er ikke ”det muliges kunst” eller et ullent kompromiss. ”Politik är at vilja” sa han. Men i våre tider kan det ser ut som om det er for lite politisk vilje til tider, særlig når det er fire år til neste valg.

Vefsn Venstre har hele tiden ville opprettholde Elsfjord oppvekstsenter. Ikke bare når det er valgkamp, men som en del av vår politikk der vi tenker langsiktig og helhetlig.

For Venstre er det viktig å sikre barn og unge gode oppvekstvilkår. Det finnes nemlig ingen billigere investeringer enn de vi gjør i ungene sine liv. Det er den største verdien vi skaper i samfunnet. Derfor ønsker vi å opprettholde Elsfjord skole, nettopp fordi barn skal få lov å gå på skole og i barnehagen i sitt nærmiljø. Vi ønsker at folk skal kunne bo i distriktene når de ønsker det.

Vefsn kommunes nordligste del har i alle år hatt stabile befolkningstall, men når familier må leve med trusselen om nedleggelse av oppvekstsenteret tærer det: nå har to familier flyttet. Kanskje kommer flere familier til å gjøre det samme. Flytter de fra kommunen mister Vefsn mer enn bare innbyggere og rammetilskudd. Bygdebefolkningen er lei av å bli sett på som en utgiftspost. Skolen har gode resultater på nasjonale prøver og ungene trives der. Skolen er ikke bare en skole, men også selve hjertet i det lille bygdesamfunnet som siden 1962 er en del av Vefsn kommune.

Selv om kommunens økonomi er i en utfordrende periode, er det ingenting som tilsier at det ikke er mulig å opprettholde skolen også i fremtiden hvis politisk vilje er tilstede. Det viste Ap i 2014 når de jobbet med økonomiplanen. Nettopp derfor virker det noe merkelig for meg at det nå blitt så vanskelig å finne penger når det ikke var det for ett år siden. En økonomiplan er tross alt del av en langsiktig strategi. Også mangel på fakta gjør at tiltaket oppleves som overkjøring av innbyggerne i Nord-kommunen. Det har aldri blitt gjort en skikkelig utredning for å få frem konsekvensene av nedleggingen. Forslaget er prematurt og lite gjennomtenkt. For Venstre er det viktig at vedtakene som tas er kunnskapsbasert og ansvarlig. Når enkelte politikere i Vefsn sier at ”vi skal gjøre alt vi kan for å beholde skolen” regner jeg med at alle steiner skal bli snudd. Det kan vi ikke se er tilfelle i denne saken.

Å være folkevalgt betyr at man har fått velgernes tillit. De stoler på at vi gjør det beste for våre innbyggere. Vi skal lytte og være ombudspersoner – ikke bare når det er valgkamp. Det er fint å lese i avisen 24.11.2015 at ”Ap greide med støtte fra SV, Sp og KrF, å samle et flertall for å beholde skolen i forbindelse med behandling av kommunens økonomiplan i 2014”. Jeg velger å tro at Ap ikke tenkte på valget i 2015 når beslutningen ble tatt. Nå er det fire år til neste valg. Blir det nedleggelse av oppvekstsenteret i løpet av denne tiden kan det være lurt å tenke seg om to ganger før stemmeseddelen legges ned i urnen. Det gjelder også samarbeidspartiene og de lange politiske linjene til enkelte partier. Noen nevner ikke Elsfjord skole i sitt partiprogram, men har hatt nedleggelse i mange år på sin kuttliste. Jeg forstå det slik at Høyre denne gangen ”skal hvile seg på sitt partiprogram”. Hvis jeg tolker det i skolens favør burde den teoretisk sett være berget, også denne gangen.

Carola Karl Urvik, gruppeleder Vefsn Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**