Vi vil styrke jordmortjenesten og etterlyser sykkelsatsing

På tirsdag 15. desember holdes årets siste bystyremøte. Da skal bystyret vedta økonomiplan (budsjett) for 2016 – 2019. Sandnes Venstres representanter Tove Frantzen og Kjell Haavard Thrane Høie har disse to tekstforslagene om hva som bør prioriteres i økonomiplanen:

Jordmødre
Jordmortjenesten i kommunene er svært viktig for en svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg og som arena for forebyggende helsearbeid for mor og barn. Sandnes har en lav andel jordmødre i forhold til befolkningstallet. God forebygging sparer samfunnet for store menneskelige og samfunnsøkonomiske kostnader. Derfor er det ei god investering i barns helse og framtid å satse på jordmortjenesten.
Bystyret ber derfor om at jordmortjenesten blir styrka med flere stillinger.

Sykkelveier
Statlig belønningsordning for utbygging av sykkelveier øker i 2016. For å ta del i ordninga må kommunene ha planlagte prosjekt klare for utbygging. Bystyret ber om ei sak som viser hvilke prosjekt som er aktuelle i Sandnes kommune.

Disse to områdene har Sandnes Venstre også prioritert i vårt forslag til økonomiplan. Se styrking av jordmortjenesten, gjenreising av sykkelsatsinga og våre forslag til endringer i økonomiplanen. Det skal bli interessant å se på tirsdag om og hvordan posisjonspartiene (Ap, FrP, SV og Sp) argumenterer mot styrking av fylkets dårligst utbygde jordmortjeneste (i en vekstkommune!) og sykkelbevilgninger som kan gi Sandnes millioner av kroner i statlige midler til nye sykkelveier.

Posisjonen har sendt inn mange gode forslag til utredning av og planer om ulike saksforhold, men det er for det meste byråkratiske forslag som ikke koster noe. I og med at posisjonspartiene ikke vil innføre eiendomsskatt og øke kommunens stadig mer sviktende inntekter, har de ikke noe økonomisk spillerom når de skal lage økonomiplan. De reelle forslagene deres går stort sett ut på å kutte i de fleste sektorer. Likevel insisterer de på at kommunen skal levere like bra tjenester til innbyggerne. Den logiske konsekvensen blir at de kommunale ansatte må jobbe mer, springe fortere og ha mindre tid og krefter til hver bruker.

Økonomisk spillerom har derimot Venstre, som foreslår å innføre eiendomsskatt fra og med siste kvartal i 2016. Det ville gitt kommunen en helt annen mulighet til å sikre kommunens innbyggere et godt tjenestetilbud, selv i nedgangstidene vi nå opplever. Dessverre er det bare Venstre og KrF som sammen foreslår å innføre eiendomsskatt, så det er svært lite sannsynlig at dette får flertall på tirsdag.

Et interessant forslag fra Høyre er aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere. Dette er et forslag som Venstre vil støtte, særlig med tanke på å gi unge sosialhjelpsmottakere et tilbud om å holde seg i aktivitet, noe som vil ha positive psykiske, fysiske og sosiale konsekvenser og hjelpe dem raskere inn på arbeidsmarkedet.

Her kan du lese saksdokumentene til tirsdagens møte. På kommunens hjemmesider kan du se direkteoverføring fra bystyremøtet i Sandnes rådhus når det begynner klokka 9:00 på tirsdag. Møtet er selvsagt også åpent for alle innbyggere.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**