Venstre for Flyndra

Foto: Yngve Horvei

Venstre er partiet som prioriterer de svakeste i Inderøy-samfunnet. Det bør det ikke være noen tvil om etter at Venstre var det eneste partiet som stemte for et budsjett som ikke inneholdt kutt til Flyndra.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Den 13. desember ble det siste kommunestyremøtet i 2015 avholdt. Der fremmet Venstre et alternativt budsjett, da vi ikke kunne finne oss i å være en del av et flertall som tar fra de som har minst; en «omvendt Robin Hood-politikk», som det populært blir kalt i disse dager.

Da jeg snakket med daglig leder for Flyndra, Kjell Gulstad, sa han at “avtalen mellom kommunen og Flyndra er slik skrevet at kvaliteten ikke kan svekkes, så en reduksjon av overføringene fører kun til at noen mister tilbudet”. Dette betyr at man ikke kan argumentere med å ha større grupper innad i bedriften, noe flere kommunestyrerepresentanter har brukt som argument.

Når det nå skal kuttes i kommunens budsjetter, vedtar kommunestyret minus Venstre at det er de svakeste som skal rammes hardest. Mennesker som har alt fra angst til depresjon til Down syndrom til et utall andre hindringer i hverdagen. Det er altså disse menneskene som alle partier, med unntak av Venstre, velger å ta fra.

Dette vedtaket kan fort slå tilbake på kommunen selv. Hva skjer med de som nå mister jobben i Flyndra? Blir de nødt til å gå til NAV? Har de krav på en annen type oppfølging fra kommunen nå som de står uten arbeid? Kanskje også individuell oppfølging, noe som vil koste kommunen enda mer? Vi skyter oss selv i foten.

Venstre sitter igjen med flere ubesvarte spørsmål, og det samme gjør nok de som mister muligheten til å jobbe på en arbeidsplass som er en av Inderøys største suksesshistorier. Politikerne må i større grad forstå hvor ekstremt viktig Flyndra er for ungdommer, funksjonshemmede og alle andre i Inderøy-samfunnet. Jeg har selv jobbet for Flyndra, og jeg kan si at det uten tvil er den beste arbeidsplassen jeg har hatt. Makan til mer glede for store og små ting skal man lete lenge etter.

Et annet kritisk aspekt ved kuttet, er at Flyndras styreleder Gunnar Viken like før jul tok med seg styret og varslet sin avgang. Flyndra AS har altså mistet en styreleder som sitter på årtier med kompetanse og erfaring, og som senest for noen få måneder siden var fylkets ordfører. Overraskende at styret gikk av? Ja, kanskje for dem som ikke kjenner Flyndra godt nok, men for oss andre var det som fryktet.

Et samfunn måles etter hvor godt man tar vare på sine svakeste. I budsjettmøtet tok Inderøy et steg i feil retning. Venstre vil ikke sitte og se på at politikerne tar fra de som har minst. Vi kommer til å kjempe for Flyndra, Et sted å være og andre sosialt utjevnende tiltak, både i budsjettsammenheng og ellers. Vi mennesker har alle forskjellige utfordringer, og mitt største ønske som kommunestyrerepresentant, er at innbyggerne i Inderøy kommune skal leve trygge og verdige liv, uavhengig av hva man sliter med. Vi må høre på hva innbyggerne har å si, og Venstre lytter også til de som ikke roper høyest.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**