Forslag: Flytt Oslo fengsel

Foto: Jo Straube

Venstres gruppe i bydelsutvalget har fremmet forslag til bydelsutvalget om flytting av Oslo Fengsel. Forslaget behandles i bydelsutvalget 12. februar 2016.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Oslo er en by i vekst. Det er viktig å bevare byens grønne lunger, og å verne om markagrensa. Byrommet må derfor brukes mest mulig effektivt, enten det er til boliger, kontorbygg, kultur eller andre sosiale møteplasser som østkanten sårt trenger. Oslo fengsel (også kalt “Botsen”) er et gammelt og ærverdig bygg, men bygningsmassen er ikke tilpasset dagens krav til god fengselsdrift. Det bidrar heller ikke til bymiljøet på østkanten, og skaper utrygghet og forstyrrelser for naboer. I sum utgjør dette et minus i regnskapet for lokalbefolkningen.

Justisdepartementet utreder for tiden fremtiden til Oslo fengsel. Bydelsutvalget i Gamle Oslo mener vi må benytte anledningen til å flytte Oslo fengsel ut av byen, og starte en prosess med å se på hvordan eiendommen kan benyttes til et annet formål som kan gi noe tilbake til bydelen.

Forslag til vedtak:

1. Bydelsutvalget i Gamle Oslo ber Justisdepartmentet flytte Oslo fengsel.
  2. Bydelsutvalget ønsker at fengselstomten og botsen skal åpnes for annen bruk, så som bolig, kultur, park og grøntarealer mm

Forslaget er skrevet av gruppenestleder og første vara til bydelsutvalget, Leif Roberg.

En lengre artikkel om Oslo Venstres syn på Oslo fengsel kan du lese her: https://www.venstre.no/artikkel/2015/09/11/oslo-fengsel-ma-ut-av-gronland/

Oppdatering etter bydelsutvalgets behandling:

Rødt var det eneste partiet som stemte mot flytting av Oslo Fengsel, mens alle andre partier sluttet seg til at området helst bør brukes til andre ting og gjøres bedre tilgjengelig for en raskt voksende befolkning i Gamle Oslo.

Etter dette lyder Bydelsutvalgets vedtak:

1. Bydelsutvalget i Gamle Oslo anmoder regjeringen å flytte Oslo kretsfengsel ut av sentrum og utvikle fengselstomten til formål som gagner bydelens befolkning.
  2. Det oppfordres til at befolkningen inviteres til aktiv medvirkning i utforming og bruk av tomten og området.
  3. Bydelsutvalget ber bydelsadministrasjonen om å oversende de foregående punktene til regjeringen, og at tilbakemelding forelegges bydelsutvalget.
  4. Bydelsutvalget ber om at det utredes muligheter for alternativ bruk av bygningene.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**