Nordmørsregionen må ha flere kvinnearbeidsplasser

Foto; Shutterstock (C)

Kristiansund Venstre vil satse på kvinner. Nordmørsregionen må ha flere kvinnearbeidsplasser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Uttalelse vedtatt på årsmøtet i Kristiansund Venstre 21.01.2016.

Kristiansund og Nordmøre sin fremtid er avhengig av flere arbeidsplasser for kvinner og menn. Samtidig vet vi at Møre og Romsdal, og vår region i særdeleshet, mangler kvinnearbeidsplasser. Kristiansund må satse på sine fortrinn som er nærheten til havet og en lang tradisjon innen et levende kunst- og kulturliv. Likeså har regionen en naturrikdom som allerede etterspørres av reiselivet.

Petroleumsvirksomheten er mannsdominert og er samtidig hovednæring for vår region. En sterkere satsing må skje innenfor marin sektor med videreutvikling av eksisterende virksomhet og anvendelse av nye områder for utnytting av havrommet. Kompetansearbeidsplasser innen forskning og utvikling må etableres. Kvinner utgjør i dag en stor del av studentene innen høyere utdanning. Skal vi lokke unge kvinner tilbake til regionen må vi ha jobber som etterspør deres kompetanse. De kan skapes innen marin sektor.

Kulturnæringene er et annet område som kvinner finner attraktivt å søke seg til. Eksiterende kulturliv har stort potensiale for videre vekst, med Operaen i Kristiansund som sterk motor. Allerede i dag er det kompetansearbeidsplasser innen kultur med profesjonelle kulturutøvere. Kontakten med regionale og nasjonale miljøer innenfor dans, sang, musikk og visuell kunst må styrkes. Dette vil kunne skape nye attraktive arbeidsplasser.

Reiselivet er i medvind. Det er økende etterspørsel etter opplevelsesferier til Norge. Vi må styrke Nordmøre som reisemål. Operaen i Kristiansund og Atlanterhavsveien er to viktige elementer i arbeidet med å sette Nordmøre ytterligere på reiselivskartet. Dette vil være et viktig bidrag for å etablere flere kvinnearbeidsplasser i vår region.

Helsetjenesten er kvinnedominert innen mange fag. Kommune- og regionreformen legger opp til at kommunehelsetjenesten vil få mange nye oppgaver, dels som nye områder, dels ved at oppgaver fra spesialisthelsetjenesten legges til kommunene. Her er potensiale for vekst i antall arbeidsplasser, og vekst i jobber som krever høyere kompetanse. Det vil igjen si mulighet for vekst i antall arbeidsplasser for kvinner med høyere utdanning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**